Van Roadwork naar Roadwork

11 oktober 2013 - Hervey Bay, Australië

Zoals de titel al doet vermoeden waren er vandaag veel wegwerkzaamheden en dat klopt. Op de Bruce Highway waar we ongeveer 450 km over reden zijn er zeggen en schrijve 27 tegengekomen. Of de Australische regering is erg bezorgd over de toestand van haar wegen, of ze hebben geld teveel, of ze zijn bezig de werkloosheid op te lossen met werkgelegenheidsprojecten. Moet ik toch een uitzoeken. Het begint met een aankondiging rustig rijden van 100 naar 80 naar 60 naar 40.En dan staat er iemand met een bord stop/slow naar gelang het moment waarop je aankomt. Deze mensen staan daar dus de hele dag, in de brandende zon ( vandaag tot 37 gr.) het verkeer te regelen, petje af hoor. En je vindt ze in alle maten en soorten, oud, jong, man vrouw etc.

Vandaag geen kangoeroes, levende en maar één dode.

Het landschap is duidelijk aan het veranderen; van een regenwoud in een soort van steppegebied (Bart verbetert me en zegt dat het een savannegebied is, met vele grassoorten en verspreide bomen en soms complete bossen met daartussen hetzelfde gras. Het is hier wel erg droog en erg heet, dus begrijpelijk zijn ze hier erg bang voor bosbranden.

Zo net geboekt voor een trip de zee op, op zoek naar walvissen. Hopelijk gaat het door, de zee is erg wild en de mevrouw aan de balie verzekerde mij dat we zeker zouden gaan overgeven (puke) op de boot. Maar goed dat we beginnen met een breakfast anders hadden we niets om de visjes te voeren. Morgen zekerheid.

Gegroet

1. Bart Haerkens:
    12 oktober 2013
    Toch even een geografische aanvulling. :)
    Na het tropisch regenwoudklimaat volgt altijd een Savanneklimaat (grassen met verspreid staande bomen), dat ook nog een tropisch klimaat is. Op het moment dat er geen bomen meer voorkomen (door een gebrek aan neerslag) spreken we van een steppe.
  2. Willy:
    13 oktober 2013
    Grootheid van ruimte, dank voor deze aanvulling.