Melbourne

27 oktober 2013 - Melbourne, Australië

Vandaag naar Melbourne geweest, de tweede stad van Australië, de stad van de Australian open, de stad die een tijdlang hoofdstad is geweest totdat Camberra hiervoor werd gesticht.

En natuurlijk gaan we weer met de trein, van Ballarat naar Melbourne, door eindeloze velden (geen kangoeroe te zien), door trieste kleine stadjes en zeker de voorsteden van Melbourne hebben een troosteloze aanblik.

In Melbourne komen we aan op station Southern Cross en vlakbij is Seaworld en daar wil Wilma graag heen, vissies kijken. En ze heeft gelijk het is zeker de moeite waard, je kunt veel soorten vissen, zeepaardjes, reptielen van erg dichtbij bekijken. Zie de foto's zou ik zeggen. Het is wel weer erg op kinderen gericht maar ja dat zijn we onderhand in Australië wel gewend.

Melbourne ligt langs de Yarra rivier en waar de  voorsteden erg somber zijn heeft de city een erg frisse uitstraling, veel groen, kunst, hoge gebouwen maar toch ook veel ruimte. Maar ook hier komen we de zelfkant van de samenleving weer tegen (zie foto).

Het centrum kun je makkelijk belopen, veel  'historische' gebouwen liggen vlak bij elkaar. Historisch betekent hier een paar eeuwen oud. Voor de toeristen is tramlijn 35 in het leven geroepen waar met historische tramvoertuigen een gratis citycircle wordt onderhouden zodat je een hop on hop off systeem krijgt. We maken hier dankbaar gebruik van.

Uiteindelijk komen we via Chinatown, Greek corner, Little Italy uit . Wisten jullie dat Melbourne na Athene en Thessaloniki de derde grootste stad is waar Grieken bij elkaar wonen. Melbourne Museum herbergt een collectie kunst en historische objecten van de aborigiionls die m.i. erg mooi is tentoongesteld.

Uiteindelijk gaan we weer met de trein terug naar Ballarat, het goudstadje. Nog twee dagen Australië. Ik hoop dat in Nieuw Zeeland de internetverbindingen beter zijn want ik heb dit verhaal nu al 4 keer geschreven en elke keer valt op het einde internet uit.