Ballarat

28 oktober 2013 - Ballarat, Australië

Al een paar dagen refereer ik aan het stadje Ballarat waar we verblijven als het goudstadje. Ballarat ligt dan ook een een vrij uitgestrekt gebied waar vroeger maar ook nu nog goud wordt gevonden. Sterker nog Ballarat heeft zijn bestaan te danken aan de vondst van goud. Goud de klank alleen al heeft op veel mensen een magische uitwerking en daar hebben ze hier dan ook goed gebruik van gemaakt.

Het stadje heeft namelijk op Sovereign Hill een een stukje geschiedenis gereconstrueerd waar de ontwikkeling van een mijnstadje van het begin tot nu is nagemaakt.

Het begint allemaal met mensen die hierheen komen aangetrokken door de vondst van dat goud, zij verblijven in tentenkampen en later in een soort van plaggenhutten, waar het in ieder geval droger is. Eten wordt uit de bush gehaald of indien mogelijk wordt vlees (vaak schapenvlees) vanuit Geelong hierheen vervoerd. De ontwikkeling tot een stadje wordt dan duidelijk, wanneer de Chinezen komen ontstaan er winkels, en hoe meer goed er gevonden wordt hoe meer de stad verder ontwikkeld. Het lijkt wel op een stadje in het Wilde Westen van de VS. Uiteindelijk is er alles te vinden, van de bakker tot aan de doodgraver, van de goudopkoper tot de fotograaf.

Bij de intrede van de industriële revolutie zie je een mechanisering van de goudexploitatie, de goudertsen worden machinaal naar boven gehaald en hier boven d grond verder bewerkt. De individuele goudzoeker verdwijnt naar de achtergrond en grote bedrijven nemen alles over.

Er is ook een goudmuseum waar een en ander uit de doeken wordt gedaan en ook algemeenheden over goud worden verteld. Vond ik persoonlijk minder interessant op een grote foto van 360 gr. na die Ballarat liet zien zo rond 1890.

Tot zover deze geschiedenisles,

groet

WenW

1. Ans:
    28 oktober 2013
    als je wat vind dan breng ook wat voor mij mee
    haha. zal geen goudklomp zijn daar