Laatste dag Australie

29 oktober 2013 - Melbourne, Australië

Als goede reizigers ga je aan het einde van de reis (tenminste dit deel in Australië) eens terugkijken, wat hebben we allemaal beleefd en gezien.

Eigenlijk teveel om op te noemen, wat kan er in een maand veel gebeuren. We hebben ongeveer 5500 km. gereden van Cairns in het noorden naar het zuiden en via de Great Ocean Road geëindigd in Melbourne. We hebben verschillende soorten landschap gezien, van de tropische regenwouden in het noorden (Daintree NP), via de semi-outback van Queenland, de bush in New South Wales (die ook nog in de fik stond) naar de groene weiden van Victoria. Weidse landschappen, hoge bergen (Mount Hotham), bezige steden (Sydney, Melbourne), prachtige onderwaterlandschappen bij the Great Barrier Reef en zelf ondergronds in de mijnen van Ballarat.

Ook het weer heeft bijna al zijn facetten laten zien, hoge temperaturen in Queenland, enorm veel wind in Victoria, erg koud (tot bijna sneeuw toe) in New South Wales bergen. Regen in grote hoeveelheden, hier in Ballarat.

Veel mooie dingen gedaan; snorkelen op the Great Barrier Reef, Whale watching, Sydney Opera House, the Great Ocean Road, om maar een paar hoogtepunten te noemen en verder heel veel gezien in de vele kilometers die we hebben gereden. Veel nieuwe planten en dieren gezien: zoutwaterkorkodillen, in het wild en in de zoo, kangoeroes, koala's, veel vogels die ik niet bij naam kan noemen, veel planten waarvan Wilma de namen waarschijnlijk wel zal weten. We hadden zelfs een grote spin als huisdier in de camper, alleen weet Wilma dit nog niet (vertel ik morgen) omdat ze anders niet meer in de camper had kunnen slapen.

Tja het leven voor een maand in de camper. Wanneer je begint denk je een camper van 7 meter lang, zo dat is veel plaats, nou vergeet het maar, het is klein, klein en nog een keer klein. Voor één keer prima maar ik denk dat we dit niet meer gaan doen, tenminste Wilma heeft zich daarover uitgelaten. Wat dat betreft hopen we dat de BenB in Nieuw Zeeland wat meer ruimte (en ook wat meer luxe) met zich meebrengt.

Over het eten in Australië kan ik kort zijn: BBQ en dat bijna elke dag, tenminste de Australiërs zelf. We hebben zelf geprobeerd nog wat variatie in het voedselpatroon aan te brengen. Maar op de campings wordt er alleen maar veel vlees gegeten wat door de mannen op de BBQ wordt gebraden. De BBQ is wel een goede plek om met de Aussies in gesprek te raken.

De Aussies heb je ook in allerlei soorten en maten. Nu hebben wij waarschijnlijk wel meer de middenklasse gesproken. Toch hebben wij het gevoel dat de mensen in het Noorden (Queensland) wat opener zijn, dan de mensen in het Zuiden. Kan zijn dat dit ook te maken heeft met het weer. In het Noorden is het warmer en leef je dus meer buiten, terwijl wij in het Zuiden veel kouder weer meemaakten en dit betekent dus dat mensen meer in de camper zitten en dus is er minder contact. Over het algemeen zijn de Aussies erg vriendelijk, ze groeten je altijd, ze zijn geïnteresseerd waar je vandaan komt en beginnen meteen hun kennis over Nederland te vertellen (of over België of Duitsland, is voor hen hetzelfde.) Ze zijn behulpzaam, geduldig, houden van een biertje maar zijn ook terughoudend zodra het wat dichter bij huis komt.

Alles bij elkaar een fantastische maand, die we beiden niet gemist zouden willen hebben. Toch zijn we nu erg benieuwd naar Nieuw Zeeland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diana:
    29 oktober 2013
    Een mooie samenvatting van een prachtige maand, fijn dat jullie er van hebben genoten. Heel veel plezier in Nieuw Zeeland!
  2. Tineke sturrus:
    29 oktober 2013
    tot.nu toe een mooie reis,en mooie fotos,ik ben benieuwd,naar het land van de maori"s.
  3. Camiel:
    29 oktober 2013
    Ursula en ik genieten iedere keer weer van jullie reisverhalen. Zo hebben wij tijdens het werk ook een beetje mee vakantie. Heel goede voortzetting in la Nouvelle Zélande!!
  4. Joyce:
    30 oktober 2013
    Jullie reis lijkt mij een prachtig avontuur!
    Heel veel plezier bij deel 2!

Dikke knuffel
  5. Maria en Gerrie:
    30 oktober 2013
    Hoi Willy en Wilma, wat een mooie reis! We genieten van de mooie verhalen en mooie foto's en zijn benieuwd naar Nieuw-Zeeland.
    Veel plezier en groetjes.
  6. Juliette:
    30 oktober 2013
    Heel erg leuk om jullie verslagen te lezen. Zo leer je ook nog eens iets over het land. Heel veel plezier op deel 2 van jullie reis, en geniet van de B&B'tjes :)