Eilanden, walvissen en Maori

1 november 2013 - Paihia, Nieuw-Zeeland

De dag begint prachtig, mooi weer, mooi uitzicht, prima ontbijt. Vandaag Bay of Isles en naar een gedenkplaats voor Maori.

We gaan met een catamaran van Paihia, via Russel (de eerste hoofdstad van Nieuw Zeeland, nu slechts een dorpje van 800 mensen) naar  de eilanden in de baai. Bedoeling is dat we verschillende eilanden bekijken en uitleg krijgen van de schipper. Als hoogtepunt zullen we hopelijk dolfijnen zien en misschien ermee zwemmen. Het weer wordt dreigender maar gelukkig blijft het daarbij. We gaan allerlei eilanden af, de ene nog mooier dan de andere. Sommige eilanden zijn opgekocht door rijke Amerikanen maar onder de restrictie dat ze de dieren daar beschermen (o.a. de kiwi-bird) en dat wordt dan ook gedaan. Het mooiste eiland heet Hole in the Rock dus daar gaan we naar toe. Maar dan.........

Walvissen gespot, een blow, erachteraan, en jawel dat is er een, we krijgen niet precies te horen welke soort maar het is weer een flinke. Krijgt Wilma ook haar walvis te zien. Na enkele tientallen minuten walvissen spotten (je hebt elke keer maar enkele seconden wanneer ze boven komen om te ademen, daarna verdwijnen ze weer naar de diepte) gaan we verder met het gat.

We moeten toegegeven het ziet er indrukwekkend uit, het is eigenlijk minder een gat dan wel een tunnel waar we met de boot doorheenvaren, veel ruimte is er niet over. na het gat terug naar Paihia en nee geen dolfijnen, geen zwemmen. Met de walvis zwemmen vond de schipper niet raadzaam.

Terug op het vasteland naar Waitangi Treaty Grounds, een Maori gedenkplaats waar in 1840 een verdrag gesloten werd tussen de Engelsen en de Maori stammen (slechts 1/4 ervan) waarin de Engelsen zouden beloven de Maori te beschermen maar waar ze tegelijkertijd in het Engelstalige verdrag heel Nieuw Zeeland opeisten (in het verdrag van de Maori stond hier niets over). We krijgen hier een historische toer, wel aardig en daarna krijgen we een cultureel spel met zang dans etc. In één woord geweldig, vooral de haka is erg indrukwekkend. Zie de foto's zou ik zeggen.

Uiteindelijk gaan we zelfs met de Maori op de foto, ik moet zelfs mijn shirt uittrekken om samen met een Maori de traditionele houding aan te nemen. Maar deze foto wordt nu niet gepubliceerd.

Kortweg weer een superdag afgesloten met spareribs, Wilma's lievelingseten, hoewel de foto anders doet denken.

Morgen reizen we naar het Zuiden.