Wellington

11 november 2013 - Upper Hutt, Nieuw-Zeeland

Vandaag de laatste dag op het Noordereiland, morgen met de ferry de oversteek naar het Zuidereiland. Dus vandaag maar eens de hoofdstad gaan bekijken. Maar eerst nog gisteravond.

Zoals ik al vermeld had hebben wij in de Coromandel Penisula mensen ontmoet uit Wellington, de mannen waren beide ook fietsers. Gistermiddag kregen we een telefoontje dat wanneer we zin hadden op de koffie konden komen en misschien ook wel zin hadden in een homemade meal. Nou daar hadden we wel zin in. Dus op weg naar Evan en Bev(erly). We werden erg vriendschappelijk ontvangen, ze wonen in een mooi huis op Mount Victoria met uitzicht op Wellington. We krijgen van hen een tour door de stad met heel veel highlights: het Te Papa museum, de haven, het huis waar Peter Jackson woont (ja de regisseur van Lord of the Rings) de studio's waar veel is opgenomen, de workshops voor de special effects  en nog veel meer. Een prachtige tour.

Daarna hebben we samen gegeten, lekker lambsroast met zoete aardappelen, lekker wijntje erbij, wat kan een sabbatical leuk zijn. En zet twee fietsers bij elkaar en je hebt gespreksstof genoeg. Aan het einde van de avond kwam ook de dochter even langs die komende september in Amsterdam Frans gaat studeren. Bij het afscheid nog een wielershirtje gekregen, onze avond kon niet meer kapot.

Vandaag dus Wellington, het Te Papa museum, erg groot, bestaat uit 6 lagen waarin de geschiedenis van NZ in al haar facetten, geografisch, geologisch, historisch etc. etc. wordt weergegeven. Leuk ook dat al het dierenleven een plaats krijgt met zelfs een reuze-inktvis.

Voordat te Te Papa bezochten hebben we eerst nog een tour gedaan in de WETA cave, de plek waar alles is gemaakt voor o.a. Lord of the Rings, Avatar, de nieuwste Kuifje film, King Kong enz. In de tour werd uitgelegd hoe alles werd gemaakt, van lichaamsdelen tot miniaturen van enorme kastelen, tot digitale fantasieonderdelen.

Kortom weer een superdag waar we beide weer erg van genoten hebben. Morgenvroeg vroeg op want we moeten de auto om 07.15am inleveren, dat betekent 05.30am opstaan.

Zoals ze hier zeggen cheers en tot morgen, mits ze wifi hebben in Kimeret place,

WenW

1. Broertje:
    11 november 2013
    Leuk om zo fantastische gastvrije mensen te ontmoeten! Tja inderdaad zet 2 fietsers bij elkaar en het gaat nergens anders meer over. Je zal de dochter toch wel een vakantieadres aangeboden hebben in den Hollande???
  2. Willy:
    11 november 2013
    Ja wat dacht je.
  3. Juliette:
    13 november 2013
    Klinkt als een geweldige avond en dag, top!