Tongariro

6 november 2013 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Voordat we de dag van vandaag doornemen nog even de vorige avond, de cultural perfermance en dinner bij de Maori's. In één woord geweldig, na het traditionele welkom met de haka (oorlogsdans), het neuswrijven en andere plichtplegingen krijgen we uitleg over allerlei facetten van het pre-Europese Maori leven. De huisvesting, de oorlogen, het weven van kleding, de voedselbereiding, vermaak en tevens training van de kinderen. Daarna een cultureel gedeelte met zang en dans en uiteindelijk traditioneel bereid voedsel in grote vuurkuilen in de grond, vlees. vis, zoete aardappelen etc. Het toetje was iets minder traditioneel: pavlova.

Dus vanmorgen afscheid genomen van Kate en Brian onze hosts van de B&B en op weg naar alweer vulkanen. Na 60 km. weer een vulkanisch park met o.a. Lady Knox een geiser. Nou echt een geiser ja dat wel maar wel eentje die een beetje geholpen moet worden. Zonder hulp spuit de geiser ergens tussen de 24 en 72 uur, daar kun je de toeristen niet op af sturen dus wat doen. Ze hebben vroeger ergens ondervonden (dwangarbeiders die zich hier gingen wassen in het warme water dat wanneer je zeep in de geiser gooit dit als een katalysator werkt  en de geiser begint dan na 10 minuten te spuiten, moet de eerste keer wel een schok gegeven hebben bij die arbeiders). Nu doen ze elke dag om 10.15 uur hetzelfde trucje en de geiser begint de spuiten. Blijft wel een erg mooi gezicht. Verder zijn er in het park modderpoelen, the devils home, the devils inkpot, the painters palet. Ik zou zeggen kijk de foto's.

Van hieraf via Lake Taupo naar Tongariro, met drie nog steeds actieve vulkanen. Het landschap verandert weer, maar blijft adembenemend. Ik zou honderden foto's op de site kunnen zetten maar dat kost veel teveel tijd. Kom maar eens kijken wanneer we thuis zijn. Het hotel ligt onder de krater van één van die vulkanen. Van hieruit zou ik morgen de hiketocht gaan doen, maar dat heb wij dan weer, vanwege het weer gaan ze niet door. het regent hier namelijk al de hele dag dag aan één stuk door en dat zal het morgen ook doen. Dat betekent morgen een dagje relaxen, eens uitslapen (hebben we ook nog niet gedaan), misschien wat lezen, we zien wel en misschien klaart het wat op zodat ik misschien toch nog naar één krater kan. Het hotel ziet er in ieder geval indrukwekkend uit.

Groeten WenW

1. Broertje:
    6 november 2013
    Nou hier regent het ok al vier dagen dus ik zou zeggen hou het ginds nog maar ff vol...
  2. Hans en Ank:
    6 november 2013
    Jammer van het weer! Wij maken onze tocht ook weer helemaal opnieuw. Blijf genieten.
  3. Reintje:
    Hallo Willy en Wilma,

Jullie droomreis... wat een prachtige tijd hebben jullie daar samen! Leuk om door de foto's en de verhalen te bladeren. Geniet heerlijk verder, wij genieten hier een heel klein beetje mee, op afstand..

Liefs, Reintje van der Leeuw