Rotorua

5 november 2013 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vandaag beginnen we pas echt aan vulkanisch NZ. Was the Hot Water Beach nog leuk, nu komt het echte werk. Vanmorgen, helaas in de regen, het gebied van Te Puia bezocht waar zowel het cultureel erfgoed van de Maori's wordt beheerd als wel het gehele thermische gebeuren in dit park. We beginnen met een rondleiding van een Maori jongeman die het humeur van het weer heeft overgenomen helaas. Maar hij vertelt wat hij moet vertellen. We krijgen keurig uitleg over de geschiedenis van de Maori; het feit dat er niets is opgeschreven maar dat alle geschiedenis wordt overgedragen via verhalen, liederen en houtsnijwerk. Maar om het houtsnijwerk te begrijpen moet je natuurlijk eerst de verhalen kennen. Het bekendste verhaal is natuurlijk de komst vanuit Polynesië naar NZ en de kennismaking met het land de dieren en het weer (vooral de kou waren ze niet gewend).

Na het Maori verhaal gaan we richting het thermische gebeuren maar eerst naar de vogel van NZ, de kiwi-bird. Even tussendoor wij noemen het fruit kiwi, maar wanneer je hier zegt dat je ook kiwi's eet denken ze dat je kannibaal bent. Een kiwi hier is een inwoner van Nieuw-Zeeland, het fruit noemen ze kiwi-fruit en de vogel noemen ze kiwi-bird. Ja je moet het maar weten. Maar vooruit we gaan een donkere ruimte in waarin 2 kiwi-birds leven, het zijn namelijk schemer- en nachtdieren. Er zijn schattingen dat er nu maximaal nog 60.000 leven in NZ (minimal de helft.) Voordat de Europeanen kwamen nog 12 miljoen, maar door de import van honden, ratten etc is het aantal enorm geslonken. De kiwi-bird kan namelijk niet aan deze beesten ontkomen , het kan niet vliegen! En jawel we zien ze, Wilma dacht dat ze kleiner waren maar ze hebben de afmeting van een grote kip.

Het thermische gebeuren draait vooral om de Geisers, het zijn er eigenlijk 3. De grootste spuit tot 12 meter hoog en spuit nu al constant voor 329 dagen. Eromheen liggen heetwaterbronnen, modderpoelen die bluppen, erg indrukwekkend allemaal. De foto's spreken voor zichzelf. En collega grootheid ik heb er nog veel meer!

Nog wat in Roturoa rondgekeken en overal kom je het thermische gebeuren tegen, soms midden op straat komt er stoom uit de grond. Het heeft één nadeel het stinkt enorm naar rotte eieren.

Waarom dit thermische gebeuren, simpel eigenlijk, het hele gebied ligt in de caldera van een enorme vulkaan; het bijna ronde meer is de vulkaankrater gevuld met water. Er zit nog genoeg activiteit in de grond dus het is gewoon wachten op een volgende uitbarsting, over 1000 jaar, 100 jaar, morgen? In ieder geval hebben we vanuit de BenB een mooi uitzicht op de krater, dus in het geval dat zitten we eerste rang.

Morgen verder naar het zuiden.

1. Han Waalen:
    5 november 2013
    Beste Willy en Wilma,

Spring nu pas in jullie wereldreis. Ik heb Australie gemist maar ik zal de verschillende verhalen komende dagen stukje voor stukje lezen. Wel foto's van Nieuw Zeeland bekeken. Erg indrukwekkend! Dit moet genieten zijn.
    Geniet samen van iedere dag en van elkaar. Voor je het weet is de maand om en is heb je weer te maken met een saai, somber, koud en nat landschap. (Kan je wel weer fietsen!)

Groetend,
    Han