Lakes Entrance

23 oktober 2013 - Lakes Entrance, Australië

Na een regenachtige nacht met erg koele temperaturen vertrekken we naar Lakes Entrance. Maar 240 km verder, toch geeft de Tomtom aan dat het 3 uur en 40 minuten duurt. Dat betekent dus weer bergop en jawel we zijn Bright nog niet uit of we gaan alweer bergop. En dat duurt weer minimaal 3 kwartier over erg smalle weggetjes, met mist, regen. Niet erg plezierig allemaal en soms zelfs gevaarlijker dan ikzelf op dat moment vermoed. De temperatuur zakt tot 5 gr., nog lager en de regen zou wel eens over kunnen gaan in sneeuw. Uiteindelijk komen we boven op een kam uit, tenminste dat denk ik, we zien alleen maar wolken en mist en tegelijkertijd stormt het bovenop. We blijken op een berg te zitten die Mount Hotham, 1861 meter hoog, heet. Een skigebied want hierboven zijn skiliften etc. De afdaling gaat prima, aan de andere kant van de berg is de mist verdwenen, de wegen worden breder, geen vuiltje meer aan de lucht en de zon schijnt. Wat een verschil de ene of de andere kant van een berg!

In het dal komen we in een groen, glooiend grasland met runderen en schapen. We worden aan alle kanten gewaarschuwd voor overstekende kangoeroes (we zien er één in de verte) en wombats. Wat we wel zien is de hele fauna van Australië als roadkill, dode kangoeroes, wombats, mierenegels, emoes en nog wat klein spul.

We dalen verder af naar Lakes Entrance, een complex van meren die slechts via Lakes Entrance met de zee verbonden zijn, een soort van Hafkust meen ik dat zoiets heet. Het schijnt wel erg bijzonder te zijn als ik alle opschriften mag geloven.

Australië is toch al een land van uitersten, erg heet in het noorden en oosten, hier in het zuiden nu erg koel en nat. In het gebied van de bushfires al weken geen druppel regen gevallen en dat blijft nog even zo, terwijl er hier zelfs sprake was van een (zoals ze hier zeggen) microburst.

Het schijnt allemaal te maken te hebben met een erg diep lage drukgebied I het Zuidoosten waardoor de wind erg aantrekt, deze zorgt in het zuiden voor regen en harde wind. In het oosten voor alleen voor veel wind want deze komt over midden Australië waar het erg droog is.

Morgen naar Geelong, via Melbourne, deze stad laten we even rechts liggen want we gaan via the Great Ocean Road en komen uiteindelijk wel weer in Melbourne terug maar daarover later.

1. Heintje:
    Hoi W&W
    Gezellig jullie reisverhalen te lezen en met de foto's er bij reizen wij vanuit eenwarm (regenachtig) Holland gezellig mee. Hoe bevalt zo'n camper om in te rijden en te wonen???
    liefs, Heintje
  2. Ans:
    23 oktober 2013
    wat zal wilma het benauwd hebben gehad daar boven op die berg met smalle natte wegen
  3. Plien en Kees:
    23 oktober 2013
    Lees net dat Sydney de "zwarte woensdag" bespaard is gebleven en dat tenminste één van de drie brandhaarden is veroorzaakt door een militaire oefening. Hier springt voorlopig niets meer in brand vanwege droogte of hoge temperaturen. Het regent bij tijd en wijle enorm hard en de temperaturen stijgen niet langer maar zullen de komende dagen fors gaan zakken. Vandaag leerlingen een paar natuurfoto's van jullie blog laten zien (brugklas, hfdst 1, Australië). Meest gestelde vraag was "hoe kan die meneer dan in Australië zijn terwijl het geen vakantie is?". Tsja...
    We blijven jullie volgen, vanaf nu waarschijnlijk voor de open haard!
  4. Willy:
    23 oktober 2013
    Hoi Kees, leuk dat je de foto' s gebruikt en naar de leerlingen toe gewoon eerlijk zijn en zeggen dat die meneer al 28 jaar zo hard heeft gewerkt dat hij deze extra vakantie dubbel en dwars verdient.