Op de gletsjer

16 november 2013 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Allereerst iedereen die een schietgebedje heeft gedaan, een kaars opgestoken, geduimd heeft of wat dan ook, BEDANKT, het heeft geholpen. Vanmorgen brak de bewolking en kwam de zon door (na een nacht van regen). Dus vanmorgen vol goede moed op pad. De mensen van de organisatie waren eerst nog wat gereserveerd, ja met de zon gaat de gevallen regen verdampen, krijg je weer wolken en dan kunnen we niet gaan. Ja amehoela, we gaan en dat doen we dan ook. Met de bus naar de helikopter, grote bus vol, nou dat moet een hele helikopter zijn maar nee we worden in groepjes van 6 opgedeeld en krijgen een kleinere helikopter.

Zo'n helikopter is eigenlijk een conservenblikje met rotors waar je met 6 in wordt gepropt en dan vertrekt ie. Een herrie maar wat prachtig mooi, het landschap glijdt onder je door, veel mooier dan in een vliegtuig en geen last van hoogtevrees, vreemd. We gaan over de gletsjer heen naar boven, langs de bergruggen af, door de wolken, wat een pracht en praal allemaal. Na 8 minuten (maar die lijken echt veel langer) landen we op de gletsjer. Erg glad want we hebben onze ijzers nog niet onder. Bukken!! De helikopter vertrekt weer en daar staan we dan, in de stilte, op het ijs. Geen ijsvlakte maar een verzameling van kloven, bergen, punten. Ook niet wit, maar alle kleuren blauw en veel zand en slijk.

Deano wordt onze gids, hij begint met ons de ijzers onder te binden en wat over veiligheid te vertellen. Dan gaan we op pad, eerst nog wat onzeker i.v.m. de ijzers maar na een paar minuten lopen we over het ijs alsof we nooit iets anders hebben gedaan. We gaan kloven, grotten, ijsgaten en nog een hele hoop meer bekijken. Wat me opvalt zijn de enorme hoeveelheden kleuren blauw. Prachtig. Je voelt je erg nietig op zo'n enorme gletsjer. Op foto's lijkt het meestal niet zo groot maar wanneer je er op staat, wat gigantisch.

We gaan zo zeker drie uur op en neer op de gletsjer en vallen van de ene verbazing in de andere. Het weer blijft goed maar ik zie Deano regelmatig informeren naar de toestand ervan en om de paar minuten de blik naar boven, komen er al donkere wolken over de bergkam? We blijven geluk hebben de donkere wolken gaan steeds een andere kant op.

Dan is het helaas weer tijd om terug te keren. Nu met de helikopter de gletsjer af, het diepe dal weer in. Vlak langs de berghellingen, rotswanden, watervallen, prachtig, prachtig. Een ervaring om nooit te vergeten. Ik zou zeggen kijk de foto's, ik heb er 239 gemaakt.

Tot morgen .

1. Broertje:
    16 november 2013
    Mooi. Zo te zien en te lezen is het dubbel en dwars waard geweest!!