Aboriginals en fruit

15 oktober 2013 - Tweed Heads, Australië

Na een koude nacht, ja dat kan hier ook, Tweed e.o. verkennen; naar het Aboriginal museum hier in Tweed en iets verder weg naar Tropical fruit world, a whole day full of fun. Nou dat laatste was ongeveer 3 1/2 uur maar vooruit.

De Aboriginals hebben hier in Tweed een kleine museum en een cultureel centrum ingericht. In het museum in het kort de geschiedenis van de inheemse bevolking hier in de buurt, met weer hetzelfde verhaal, wij woonden hier vreedzaam tot de Europeanen kwamen en toen ging alles mis. Tja en het is waar ook voor hen, met de Europeanen kwam de onderdrukking, massamoord; bewust door verhongering (men zag ze immers niet zo als mensen) maar vooral onbewust door ziektes (pokken, geslachtsziekten maar ook simpele verkoudheden) en de introductie van alcohol!! (vele Aboriginals zijn nu nog steeds alcoholverslaafd)  werden de Aboriginals fataal. In een heel leuk gesprek met een meisje dat half Aboriginal was werd mij dit allemaal duidelijk gemaakt en de geschiedenis van dit onfortuinlijke volk verteld. Naast het museum is er ook nog de supermarkt van de oorspronkelijke Aboriginals, de bush. Via een wandeling door een mooi stukje bush wordt dit verteld, zie de foto's van de natuur. Dit klein museum maakte meer indruk op mij dan Dreamtime omdat dit echter was, geen poppenkast.

En dan naar Tropical fruit; vele hectaren vol met allerlei tropisch fruit, Wilma kijkt haar ogen uit. Eerst een proeverij, de meeste soorten kennen we al maar niet alles. Een fruit dat lijkt op een aardappel maar erg lekker zoet is en dragonfruit (lijkt het meeste op cactusfruit. Rondleiding door de tuinen, met onderweg proeven van de meest rare fruitsoorten, soort van lychees die aan de stam van bomen groeien, maccadamia-noten, vers van de boom, heerlijk. Daarna nog een klein dierentuintje met weer kangoeroes, emoes maar ook ezels en ander boerderijspul.

Was weer een prima dag; morgen en overmorgen transfer richting Sydney, in een keer was toch te ver; bijna 900 km.

See ye.

1. Willemijn:
    15 oktober 2013
    Ik ben maar jaloers als ik al deze foto's zie en verhalen lees! U heeft het helemaal naar uw zin dat geloof ik wel! Veel plezier, geniet ervan.
  2. Willy:
    15 oktober 2013
    Hoi Willemijn, jouw tijd komt nog wel. ik kan het je zeker aanraden hierheen te gaan.
  3. Juliette:
    15 oktober 2013
    Hmmmm lekker al dat fruit :) Smaakt daar vast veel beter dan in de lage landjes.