Eindelijk daar iessie dan; de haaien

3 november 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na heel lang wachten, 28 augustus nee te slecht weer (hoezo windkracht 4, kom op wij jongens van de V.O.C.), 29 augustus idem. de 31e dan, ook weer niet, op het laatste moment afgeblazen. Uitstel tot vandaag 3 nov. 6 uur in de morgen uit het warme bedje, ze komen me om 6.40 uur ophalen of krijg ik weer om 6.30 uur een afgelasting. Nee deze keer niet om 6.40 staat de transfer voor de deur. Een drie uur durende trip aar Kleine Baai (vlakbij Gansbaai). Verder in het busje alleen, naast de chauffeur en zijn gezin, een jongeman uit Brazilië die echt dacht te gaan duiken met de haaien, helaas voor hem dat niet dus.

We komen aan, allereerst de financiën regelen, een rib uit je lijf maar ja, aan het einde van je leven heb je geen spijt van datgene wat je gedaan hebt maar van datgene wat je niet gedaan hebt!!!! En dan ontbijt, eieren, spek, worstjes. Dan de veiligheidsinstructies, safetybriefing, het bekende werk geen handjes buiten de cages (ja doei, dat was ik natuurlijk wel van plan), zwemvest etc etc. Gaan we nu, ja eindelijk met 15 anderen, waarvan slechts 10 cagedivers.

20191103_101223 de boot

20191103_103507 wat mag wel wat mag niet

20191103_103501 en in zo'n kooi gaan we in, zie de grote gaten

De zee is best ruw wanneer we varen naar de plek van het duiken. Zo gauw we stil liggen beginnen de koperhaaien (bronze whaler sharks) al om ons heen te draaien. Snel de wetsuits aan, heb je dat wel eens geprobeerd?? Alsof je een te strakke natte sok om je voet moet doen maar dan met iets om je hele lijf. Uiteindelijk lukt het toch en het water in, geweldig al die haaien om je heen, op 10 tot 20 centimeter van je gezicht, alleen de spijlen van de kooi ertussen. Wat een kracht straalt er uit deze atletische lijven van de haaien. Ze kijken ons aan, who is looking at who, ik heb het al vaak herhaald. De haaien worden gelukt met een prut van vis en ook met viskoppen (bevroren). Hiermee proberen ze de haaien zo dicht mogelijk bij de kooi te krijgen. Go Under, het teken om je adem in te houden en omlaag, haaitje kijken, hai haai. Helaas is het zich wat beperkt maar zo dichtbij dan zie je alles.

20191103_112436

20191103_112522

20191103_112518

En net als we denken dat we geen witte haai zullen zien, in de verte een schaduw, tsdam, tadam, tadam, daar is er één, heel even laat hij zich zien, de begeleider lukt het om een foto te maken, helaas niet op film. En dan is het voorbij, 4 duiken gemaakt, veel haaien gezien, kapot moe van het adem inhouden. De helft van de boot ligt al over de reling met zeeziekte, het deint een beetje (veel). Visjes voeren. De opmerking ik heb zin in de lasagna straks (de beloofde lunch), wordt beantwoord met nog meer antiperistaltische geluiden.

IMG-20191103-WA0002

Wat een geweldige dag!!!

Nog wat weetjes:

- elk jaar worden er 1 miljoen haaien gevangen en gedood

- de witte haai zorgt voor een goede visstand e wanneer deze verdwijnt, verdwijnt ook die visstand

- de witte haai wordt bedreigd omdat zijn voedsel (veelal andere haaien) worden weggevangen voor haaienvinnensoep ed.

- dat witte haaien in ZA zijn beschermd maar niet zijn voedsel

- dat we er alles aan moeten den om dit prachtige dier te behouden.

1. Marieke:
    3 november 2019