Wanaka en Queenstown

29 november 2019 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

6 jaar geleden schreef ik het volgende over Wanaka:

Hoe een dag als gisteren te overtreffen? Moeilijk, zeker met een transferdag voor de boeg maar ik moet zeggen dat NZ zich van zijn mooiste kant heeft laten zien vandaag. De route van Fox Glacier naar Wanaka wordt ook wel NZ most scenic route genoemd en gelijk hebben ze. Ongeveer alle landschappen komen langs, bossen, weiden, kustgebieden met stranden en kliffen, meren, rivieren, rivierdalen, passen komen langs, wat wil je nog meer. En allemaal even mooi, ook het weer speelt mee, zonneschijn en wat wolkjes.

En dit geldt eigenlijk nog steeds, maar toch is er in die 6 jaar heel veel veranderd. Wanaka is 6x zo groot geworden en was het 6 jaar geleden nog een stadje dat vooral door bejaarden werd bezocht nu is het een bruisend stadje met veel jongeren die Queenstown de loef wil afsteken. Ik heb daar ook heerlijk ge-MTB-ed, de training weer ter hand genomen.

P1060217 Wanakameer

IMG_2964

P1060248 bergen rondom Wanaka

IMG_2949 MTB-trails

IMG_2965 de training is weer begonnen, die hot breakfast moet er weer af

En het volgende over Queenstown:

Na één dag gaan we Wanaka weer verlaten, jammer mooi stadje, prachtig uitzicht en weer een prima BenB. Vandaag een trip, die de kortste wordt van de hele reis, amper 100km en slechts een uur rijden (met stops 2 uur).

We vertrekken zuidwaarts en willen via Cromwell naar Queenstown (beide leuke Engelse namen) maar de Tomtom heeft een eigen willetje en achteraf bezien deze keer terecht. Het stuurt ons over de hoogste geasfalteerde pas van Nieuw Zeeland, wel 1 km. hoog. Dus zo hoog is ie eigenlijk niet. Maar vanaf de pas heb je wel een prachtig uitzicht op het dal waar Queenstown in ligt.

Voordat we in Queenstown aankomen eerst even langs in Arrowtown, een klein goudzoekersplaatsje waar ze hebben geprobeerd de oude gebouwen te restaureren, best leuk gedaan. Ook hier proberen ze je het geld uit den broek te kloppen met allerlei winkeltjes, wantedposters etc. Wel leuk een kleine tentoonstelling met allerlei handtekeningen en spullen van beroemde mensen,

Queenstown is het mekka voor de actieve, jonge, toerist. Je kunt hier raften, skydiven, parasailen, bungeejumping enz. enz. Helaas weinig is voor mij weggelegd of wordt mij van hogerhand niet toegestaan. Dus we hebben er maar een lazy afternoon van gemaakt. Eerst de BenB bekeken, weer prima, mooi uitzicht, daarna met de bus naar het stadje gegaan en daar wat rondgelopen en daarna een lekkere pint genomen, Wilma een een pilsener en ik een Black Mac. En het is niet bij één gebleven.

Morgen mountainbiken.

En ook dit klopt allemaal nog (zeker van die lazy afternoon en het bier, we hadden toevallig (of niet) vandaag precies hetzelfde genomen en de baas vindt het nog steeds niet goed dat ik ga skydiven etc.) maar ook hier is er erg veel veranderd; het aantal toeristen is verviervoudigd in de afgelopen 6 jaar. Het bezoekersaantal in Arrowtown is opgeklommen van 300.000 bezoekers per jaar naar 1,2 miljoen. Vooral ook hier is de toename vooral te wijten (danken) aan de toeloop van de Chinezen. Ook in Queenstown schieten de hotels als paddenstoelen uit de grond. Het doet mij een beetje denken aan de mijmeringen van Ilja Pfeijffer in zijn roman Hotel Europa wanneer hij het heeft over toerisme., maar daar kom ik nog op terug in een later verhaal.

En net als 6 jaar geleden laat ik ook hier de foto's spreken.

P1060290 de pas en zicht op Queenstown

P1060305 Arrowtown

P1060304

P1060323 Gedeelte van het meer van Queenstown

P1060329En daar zitten we weer op dezelfde plek als 6 jaar geleden.

We zijn 4 dagen in Queenstown, het zal vooral relaxen worden na de inspannende reis, dus het aantal verhalen wordt minder. Sowieso nog één over de Milford Sound en dan nog een afsluitende dus jullie zijn nog niet van me af.

1. Maria & Martien:
    29 november 2019
    Hoi Wilma & Willy,

Ik hoef niet te vragen hoe het met jullie gaat want ik begrijp uit de verhalen wel dat dat goed is. Mooie verhalen en beschrijvingen uit dat verre land.
    En als je even niet vertelt (wat volgens mij voor jou nogal moeilijk is maar ook in het kader van meer verantwoordelijkheid bij de leerling leggen en eigen leerweg bepalen wel belangrijk) dan spreken de foto's voor zich.
    Ik kan me goed voorstellen dat je bij een aantal foto's geen superlatieven meer kunt vinden om je verhaal meer te laten spreken dan de foto.
    Prachtige meren en bergmassieven. Over dat mooie blauwe Lake Tekapo die haar kleur vooral dankt aan dat zogenaamde rotsmeel heb ik nog wel een vraag meneer, mag dat ?
    Zijn die fijngemalen deeltjes rots of iets anders ? Ik kan me niet voorstellen dat rots zo blauw is. Zou het niet kunnen zijn dat het van de lupinen komt bij dat meer want die zijn wel echt blauw ?
    Maar dat leg jij als echte leraar ongetwijfeld nog even uit want daar hebben jouw leerlingen recht op.
    Na mijn vraag toch ook nog een opmerking mijnerzijds:
    ge-MTB-ed vindt ik egt nied kunne.
    Het mag dan wel populair overkomen maar je gebruikt wel twee talen door elkaar heen.
    Niet meer doen Willy, hoe heerlijk je ook ge-MTB-ed hebt !
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier op je verdere reis, hoe lang nog ?
    Met de groeten uit Deurne,
    Maria & Martien