Zelfde land, ander klimaat

21 oktober 2013 - Jindabyne, Australië

Misschien een vreemde titel maar het klopt wel, vertrokken we gisteren vanuit een subtropisch gebied waar het zo warm was dat de bushfires niet meer onder controle te houden waren nu zitten we in de bergen in Jindabyne (mooie naam), ik schat op 1000 meter en we zitten in de lente in een gematigd klimaat. De bloemen beginnen uit te lopen en spring is in the air (en om met Urbanus te spreken: how high). Over de bushfires nog een laatste update, de tv. laat constant beelden zien. De noodtoestand is uitgeroepen. In totaal staat er nu  14.000 ha en nog eens 20.000 wordt er bedreigd. in de hens volgens de Rural Fire Service (RFS) van NSW. Voor de omgeving van Sydney is een totaal verbod op open vuur afgekondigd. En men denkt dat woensdag pas het ergste zal zijn met een opstekende wind tot 100 kmu en temperaturen tot 35 gr. Ik wens ze alle sterkte toe in dat gebied maar ben blij dat we nu iets verderop zitten.

Jindabyne, een klein stadje, vooral bekend van de ski-gebieden in de winter,  ligt op 915  meter hoogte en is nu bijna uitgestorven, de winter is hier voorbij. Onderweg zien we nog wel sneeuw liggen op de hoogste berg van Australië Mount Kosciuszko 2228 meter hoog.

Onderweg zien we ook dat de runderen langzaam plaats gaan maken voor de schapen. Bij het uitrijden van Goulburn staat een reusachtig Merida schaap dat dit aangeeft. Wat niet verandert zijn de grote hoeveelheden dode kangoeroes langs de weg.

Verder vlakbij Jindabyne een prachtig stukje natuur dat de Rocky Plains wordt genoemd, zie de foto's. Mogen trekken we verder de Snowy Mountains in, zo wordt het gebied hier genoemd. We komen steeds dichter bij Melbourne, nog maar 9 dagen Australië. Groeten Wilma en Willy

1. Ria en Rens:
    Hoi Willy en Wilma,

We genieten van jullie verhalen en foto's. Ga zo door!!
    Blij dat jullie de branden goeddeels hebt kunnen ontlopen.
    Groeten
  2. Ans:
    21 oktober 2013
    fijn dat jullie dat gevaarlijke gebied uit zijn en nu een iets koeler gedeelte ingaan.

blijf genieten dan doen wij dat ook van jullie verhalen
  3. Plien en Kees:
    21 oktober 2013
    De "boemen beginnen uit te lopen". Beginnen jullie nu al met een accentje te corresponderen?
    Als dat zo doorgaat vrees ik dat we jullie niet meer verstaan bij thuiskomst!

Groeten,

Kees