Sydney

18 oktober 2013 - Sydney, Australië

Vandaag dus naar Sydney maar eerst nog even over gisteravond met de bosbranden rond Sydney, er blijken dus 1000 huizen te zijn afgebrand door de bushfire. Zo zie je dat het allemaal heel erg dichtbij kan komen en dat je daar aan het andere einde van de wereld soms snel overheen leest, maar hier is het om de hoek. Zie de foto van de nachtelijke vuurgloed.

In ieder geval hebben de brandweerlieden goed werk gedaan en blijkt alles rondom weer gedoofd te zijn, in ieder geval de treinen rijden weer. En ik moet zeggen, de bus en de trein rijden prima op tijd, sluiten goed op elkaar aan, kaartjes prima geregeld en goed betaalbaar. Geen gedrang bij het instappen, super. Dus we starten om 07.30 uur richting Sydney.

Even vooraf kunnen we nu al zeggen dat Sydney voor ons komt in rijtjes als Florence, Rome, Barcelona, wat een prachtige stad die het historische met het moderne verbindt. Toch hangt er een ontspannen sfeer, wat hoort bij het subtropische karakter, hoewel het nu maar 22 graden is.

09.00 uur zijn we waar we zijn willen, vlakbij het opera gebouw en de brug, wauw we zien ze nu in het echt en niet alleen met nieuwjaar op tv. De brug is prachtig, mooie grote overspanning en je ziet de mensen boven over de brug lopen. Voor Wilma geen optie zegt ze! Maar het Operagebouw, wat een prachtige architectuur, die opengeklapte schelpen, groter en mooier dan ik dacht. Dus maar een tour. Een uur lang worden we rondgeleid door het gebouw, de architect, de architectuur, de geschiedenis van het gebouw, de verschillende zalen alles komt aan de orde. Klein feitje, het gebouw was begroot op 7 miljoen Australische dollar en 3 jaar bouwtijd, het werd 16 jaar bouwtijd en 120 miljoen AD. In de tussentijd werd de architect ontslagen en hij heeft zijn kunstwerk nooit in afgebouwde staat gezien. Hij stierf in 2008.

Hierna naar de botanical garden, waar Wilma haar hartje kon ophalen. Enorme bomen, een gigantische notenboom en allerlei andere waarvan Wilma de ene na de andere naam tevoorschijn tovert. "ja deze is bij ons alleen als kamerplant, kijk die oleander daar eens, bij ons zijn deze niet zo groot " . En ik moet toegeven een prachtige tuin.

Van hieruit naar de city, veel hoogbouw onderbroken door voetgangersgebieden waar natuurlijk de winkels liggen Armani, Louis Vuitton etc. etc. Sommige winkelpanden ondergebracht in 19e eeuwse galerijen.

En dan naar de Sydney tower; 300 meter hoog en een observatiedek op 250 meter. Dus de stoute schoenen aan en met al mijn hoogtevrees omhoog want die beelden van boven wil ik niet missen. En met knikkende knieën maakt ik de foto's maar het is het waard, wat een uitzicht.

Naar Hyde park, lijk wel in Londen. Ook hier een memoriaal voor de gevallenen van de beide wereldoorlogen waar Australië ook haar deel aan heeft gehad.

Het Australian museum beken en toen was de koek op, we zijn moe, Wilma's enkel begint zeer te doen dus vangen we de terugweg maar aan. We laten de foto's voor zichzelf spreken. Misschien morgen weer naar Sydney wanneer Wilma haar enkel het houdt anders een rustdag, zijn we ook wel aan toe..

Houdoe

1. Arie:
    18 oktober 2013
    Skon man.....mijn vakantie zit erop, gisteravond alweer gespint....en de nodige bollekes naar binnen getimmerd in de potdeksel. Heb al jullie foto's bekeken, en een aantal verhalen gelezen. Ziet er indrukwekkend en skon uit, geniet er verder van samen..gr jacq en arie
  2. Broertje:
    18 oktober 2013
    Nondeknetter dat ziet er indrukwekkend uit! Vind de foto van de skyline prachtig. Lijkt wel bewerkt... Blij dat jullie weinig last van de branden hebben gehad. Nog vaak aan gedacht. Was best hedtig volgens het nieuws..
    Geniet van de laatste week Australie!!!