Milford Sound

21 november 2013 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vandaag weer een topdag gehad. Het zag er vanmorgen niet naar uit, De hele nacht geregend, in de morgen droog maar erg bewolkt (lage bewolking) en dreigende luchten. Ook de organisatie die de boottocht en busreis ernaartoe zou leiden maakte in het begin geen goede indruk dus de moed zakte ons een beetje in de schoenen.

Onderweg  verbeterde het weer niet echt, de chauffeur, tevens reisleider en zelfbenoemde standup comedian (die vooral over zijn eigen grappen het hardste lachte) probeerde er de moed in te houden en vertelde allerlei verhalen. Intussen kwamen we door oerbossen waar een gedeelte van de Lord of the Rings was opgenomen. Het landschap voor zover we dat konden zien was prachtig. Een pas over, mocht geen naam hebben was maar 500 meter, en we komen in steeds ruiger gebied met om ons heen machtige bergreuzen tot 2000  meter. Doordat het zoveel geregend heeft zijn er overal watervallen, ik heb er honderden gezien vandaag. Uiteindelijk moeten we een tunnel door en komen dan in de vallei  van de Milford Sound, Is een verkeerde naam trouwens, het is geen sound maar een Fjord, door ijs ontstaan. Het verschil tussen een sound en een fjord zou moeten zijn dat een sound breder is en waarschijnlijk ook niet zo diep als een fjord.We eindigen aan de fjord en het schip ligt klaar en.....  het weer klaart helemaal op, de zon komt tevoorschijn.

De boottocht is geweldig, op het er diepe water (honderden meters) water met om je heen bergen van 1600 hoog, watervallen van honderden meters, prachtige vergezichten, sneeuw, zeeleeuwen, pinguïns, en uiteindelijk de door Wilma lang verlangd, de dolfijnen. Wat een mooie gracieuze dieren. Ik zou zeggen bekijk de foto's maar weer die zeggen veel meer. Wat is NZ toch een prachtig land en een voorrecht om hier te mogen zijn.

We hebben echt genoten van deze dag en morgen verder naar het zuiden naar de Catlins,  naar de farmstay. En thuisgekomen treffen we onze Duitse vriende Stephan en Elisabeth weer. Ook zij lijken ons te volgen.

gegroet.

1. Hans en Ank:
    21 november 2013
    Wat fijn voor jullie dat het weer je niet in de steek laat. Blijf nog even genieten, wij genieten met jullie mee. En inderdaad NZ is een fantastisch mooi land!