Antwoorden op vragen

17 oktober 2013 - Umina Beach, Australië

Enkele trouwe lezers hebben vragen gesteld over dagelijkse beslommeringen down under.

Boodschappen doen we hier vooral in de grote supermarkt, meestal gelegen aan de buitenwijken van de stadjes, maar ook het kleinste dorp heeft een grote supermarkt, waarschijnlijk omdat het meteen ook een regionale functie heeft. De grote supermarkten zijn hier: Coles, IGA, en Woolworths, ook de Aldi komt voor maar slecht een enkele keer. De andere drie vindt je overal, vaak naast elkaar. Een verschil met onze supermarkten; alles wordt keurig in (plastic) zakken voor je gedaan, alles wordt voor je gewogen aan de kassa, en er staan nooit meer dan 2 mensen voor de kassa te wachten, bij enige dreiging van meer wordt er meteen ingegrepen en meer kassa's open gedaan. In de hele winkel lopen ook mensen rond die er alleen maar zijn om je te helpen ij het zoeken van dingen of wanneer je er niet bij kunt dan helpen ze.

Breaking News: enkele buitenwijken van Sydney worden door het vuur bedreigd. Ik zie op de TV zelfs al huizen branden. Misschien dan een komend regenfront uitkomst brengt. De Aussies reageren erg laconiek, het hoort er allemaal bij.

Wij doen dus daar de boodschappen, gezellig samen, wel een beetje goedkoop shoppen, het is allemaal nogal aan de prijs, ook de Aussies klagen daar zelf over. Voor vlees, groenten en vooral bier en wijn zijn duur.

Koken is ook al een campingaangelegenheid. Elke camping heeft een campingkitchen, met alles erop en eraan. Meestal is het gebruik ervan gratis (zit in de prijs inbegrepen), hier koken we meestal de piepers en de groenten. Het vlees bbq-en we zoals de echte Aussies, tenminste wat zie hier bbq-en noemen. Het is meer een hot-plate waar ze het vlees op braden. Voor een Aussie bestaat een echte maaltijd uit veel vlees, grote lappen bief, kangoeroe, kip, schaaldieren etc. De vleesbereiding is meestal in mijn handen, het andere wordt keurig verdeelt, soms Wilma, soms ondergetekende. We eten trouwens prima!!

Natuurlijk moet het eten vergezeld gaan van een goed glas bier (zoals de Aussies doen),  XXXXGold, één nadeel het heeft maar 3,5 % alcohol, dus je moet er zoveel drinken. Ook een wijntje gaat er hier wel in, plaatselijk wijntje meestal maar is wel prijzig, ze vragen gerust 10 euro voor een sloeberwijntje. Er zijn redelijk wat plaatselijk wijngaarden, heb ze nog niet bezocht.

Zijn er nog meer vragen, laat maar weten, ik heb nu gratis internet,

gegroet

Willy

1. Willempie:
    17 oktober 2013
    Klinkt goed behalve de wijnprijs , hebben ze er geen Lidl goeie wijn voor een goeie prijs Proost en nog een fijne vakantie