Zulu

22 oktober 2019 - Umhlanga, Zuid-Afrika

Na een heerlijk nacht in een kingsize bed (heel wat anders dan die twijfelaar in St.Lucia) met de wind razend over het dak en de regen kletterend worden we wakker in een kletsnat Umglanga. Een heerlijk warme douche brengt ons op temperatuur en in stemming voor het ontbijt. De ontbijtruimte is een allegaartje van spullen, stijlen maar het heeft ook iets huiselijks.

20191022_082757

Vandaag maar eens geen gebakken eieren, al veertien dagen worden we er mee volgestouwd. Gewoon yoghurt met fruit en wat toast, de jongedame van het ontbijt die de hot breakfast komt opnemen kijkt wat teleurgesteld. Oké dan een gekookt ei. Even later komt ze het brengen maar naast de twee gekookte eieren is er ook bacon, tomaat en worstjes. Tja je moet hier wel.

Vandaag naar Zululand, ondanks de regen, een attractie Phezulu geheten waar ze een traditionele Zulu trouwerij in een erg verkorte versie. Het geheel speelt zich af in een gebied dat de 1000 heuvels heet maar helaas door de motregen zin we elke keer maar één heuvel en die ook nog nauwelijks.

P1020737

Het traditionele Zulu spektakel is best wel leuk en wordt ook leuk gebracht; een man aast op een vrouw en moet daarvoor 11 koeien aan de familie van haar leveren voordat zij overstag gaat. ij de trouwerij nodigen ze hun vrienden uit die weer hun vrienden uitnodigen waardoor heel veel mensen op de trouwerij komen en veel koeien en geiten geslacht moeten worden om iedereen te voeden.

P1020726

P1020711

P1020715

P1020700

Na de zang en dans nog een kleine blik in enkele Zulu bijenkorfhutten waarbij de gids aangeeft dat bv. in de kookhut de mannen nooit komen, zij koken namelijk niet. Hij kijkt een beetje meewarig wanneer we op zijn vraag aangeven dat ik wel eens kook. In de andere hut zit de baas van de tribe zelfgemaakt bier te drinken.

P1020739

P1020736

P1020745

P1020754

P1020728

Na de Zulu nog even bij de reptielen en slangen langs geweest maar die verroeren zich totaal niet door het koude weer.

P1020784

P1020766

P1020761

Nu weer terug en Wilma bezig met de koffers inpakken. En ja ze hebben een strijkijzer en strijkplank, Wilma in haar nopjes (denk ik).

Vanavond nog even wat eten en morgenvroeg vliegen naar Port Elizabeth. Alwaar ik contact ga leggen met een oud-leerling Abigail die daar stage loopt en geregeld heeft dat wij daar een school kunnen bezoeken.

Wordt vervolgd.

1. Maria Brouwers:
    22 oktober 2019
    Leuke foto's maar ben blij jullie ook allebei weer een keer op foto's te zien. Tot nou toe lijkt het dat jullie een fijne vakantie hebben veel gezien al. Ik ben wel heel erg benieuwd als jij tussen de haaien gaat zwemmen willy
  2. Han Waalen:
    22 oktober 2019
    Mooi verslag Willy en Wilma. Nog even andere dagen teruglezen. In de vakantie geen tijd voor gehad. Geniet van de eikes, hier moet je tot Pasen wachten om deze hoeveelheden te verorberen.