Stellenbosch

31 oktober 2019 - Cape Winelands, Zuid-Afrika

Stellenbosch en het verdriet om harde wind en geen haaien, zo had dit verhaal ook kunnen heten.

In Stellenbosch hebben we een prachtig 5 sterren hotel en omdat het zo rustig is krijgen we een upgrade ook nog. Prachtig complex met een spa, grote badkamer, prachtig uitzicht. Een beetje op stand.

P1030853

P1030782

P1030781

Gisteren te horen dat op woensdag de sharkdiving doorgaat, helaas bj het ontbijt een mailtje gecancelled, de wind is toch te sterk en de schipper wil geen risico nemen. Wanneer dan, ik heb op 3 november nog een gaatje, dan maar proberen. Het wordt dus een dagje relaxen op het complex, Wilma met allerlei activiteiten een relaxmomentje in de Spa en ik met een fles wijn in de tuin (nee hoor valt wel mee, was zeker geen fles).

Gisteren zijn we naar Stellenbosch geweest, een mooi klein universiteitsstadje met een levendig centrum met allerlei kleine winkeltjes, barretjes en eetgelegenheden. We zijn er met de taxi heengegaan en Yusuf was onze chauffeur en toe hij hoorde dat ik historicus was ging hij helemaal los, de hele geschiedenis van Zuid-Afrika, Stellenbosch, Apartheid werd in ongeveer 7 km aan ons gedoceerd.

De plaats is genoemd naar Simon van der Stel (Van der Stels bosch), die het gebied in november 1679 verkende toen het nog Wildenbosch geheten was, en zeer onder de indruk was van de pracht en de vruchtbaarheid ervan. Nog in datzelfde jaar vestigden de eerste kolonisten er zich. Het is daarmee de oudste Europese nederzetting van Zuid-Afrika na Kaapstad, dat zo'n vijftig kilometer ten westen van Stellenbosch ligt.

De neogotische voorgevel van de "Moederkerk", de Nederduits Gereformeerde kerk in Stellenbosch.

P1030799

Stellenbosch is een belangrijk centrum voor de wijnbouw in Zuid-Afrika. Voor toeristen is Stellenbosch vooral aantrekkelijk vanwege de vele oude huizen in Kaaps-Hollandse stijl. Met name de Dorpsstraat is schilderachtig te noemen met Oom Samie se winkel. Een ander bekend voorbeeld is het Burgerhuis, waarin een VOC-museum is gevestigd. Het Schreuderhuis is de oudste stadswoning in heel Zuid-Afrika.

De vele eiken zijn een overblijfsel van de grote behoefte aan eikenhout in de begintijd van de wijnboerderijen. De van oorsprong Europese wijnboeren waren namelijk gewend hun wijnvaten van eikenhout te maken. Stellenbosch wordt daarom ook wel Eikestad genoemd. Doordat de eiken door het Zuid-Afrikaanse klimaat veel sneller groeiden dan in Europa, bleek het eikenhout al snel te sponzig, en dus ongeschikt om wijnvaten van te maken

Jullie begrijpen het bovenstaande is gejat van Wikipedia, maar klopt wel volgens Yusuf.

We zijn in het dorpsmuseum geweest, een verzameling van huizen uit 17e en 18e eeuw, die nog voor het grootste gedeelte in de oude staat zijn gebleven of hersteld. In al deze huizen waren vrouwen aanwezig in zgn. Nederlandse klederdracht uit die tijd die keurig hun verhaaltje afdraaiden. Best wel een interessant museum.

P1030793

P1030806

P1030810

P1030796

Na wat rondgeslenterd te hebben een leuk plekje gezocht bij een pizzatentje en heerlijk buiten in de zon genoten van de avondzon, tegelijkertijd wat gepraat met mensen op het terrasje en dan merk je ook wel het universitaire karakter van dit stadje. In ons hotel zijn ook drie stagiaires aanwezig uit Nederland van de hotelschool uit Den Haag die hier voor 6 maanden ervaring komen opdoen. Natuurlijk wel een geweldige mogelijkheid voor hen.

P1030839

P1030848

P1030853 uitzicht vanaf onze kamer

Dadelijk rijden we door naar Cape Town, onze laatste stop, Robbeneiland (het weer is morgen goed), rugby, finale op 2 nov., 3 nov misschien naar de haaien en 4 nov op weg naar Nieuw Zeeland. Er staat ons nog wat te wachten en dadelijk hier ook, weer zo'n enorm groot ontbijt, heerlijk in de ochtendzon.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Plien:
    31 oktober 2019
    Het ziet er allemaal goed uit. Hopelijk zondag meer geluk met de haaien!