Even wat geografie, Gansbaai haaien en walvissen

28 oktober 2019 - Hermanus, Zuid-Afrika

Zoals hierboven al gezegd, naast geschiedenis ben ik natuurlijk ook erg geïnteresseerd in de omgeving om mij heen, waarom ziet het landschap eruit zoals het eruit ziet. En dan op zoek naar het waarom. Ik zal enkele opvallende zaken bespreken en hoop dat ik niet teveel fouten zal maken maar dan zal ik door collega Bart, grootheid van de ruimte, wel gecorrigeerd worden.

Toen we het idee kregen om naar Zuid-Afrika te gaan had ik een beeld van dit land als een grote droge vlakte mat hier en daar wat bomen, een steppe vol met beesten. Enkele grote steden mat townships, die in die grote droge leegte zouden liggen. Alleen bij Kaapstad had ik een idee van een groene vlakte met op de achtergrond de Tafelberg. Hoe fout waren die ideeën. Zuid-Afrika heeft een verscheidenheid aan landschappen, ja de grote droge vlakte in het Noorden en Oosten, maar ook grote bosrijke gebieden in het midden en Zuidoosten, een natte kuststreek, alhoewel nat hier een andere betekenis heeft dan bij ons. Hier valt sowieso veel minder regen dan in Nederland, zelfs in het regenseizoen. En de laatste jaren is zelfs dit nog afgenomen, waarschijnlijk ook hier door de klimaatsverandering. De droogte neemt hand overhand toe.

P1030642

Één van de meest opvallende dingen die we tegenkwamen vond ik de overgang van het groene, dus relatief natte Port Elisabeth aan de Zuidkust naar Het erg droge woestijnachtige Oudtshoorn, hemelsbreed niet veel meer dan 100 km. Zie rood streepje.

algemene-kaart-zuid-afrika1_LI

Oudtshoorn ligt in een gebied genoemd Karoo. De Karoo of Karroo, vroeger Karru (Khoisan voor 'halfwoestijn') genoemd, is een landstreek in Zuid-Afrika die het grootste deel van de Noordelijke Kaap-provincie beslaat. Het gebied is een halfwoestijn die vrijwel geheel boomloos is. Het gebied is sterk Afrikaanstalig en wordt gebruikt voor extensieve veeteelt, onder andere heel veel struisvogels.

P1030566

P1030568

P1030617

Dit droge gebied is omgeven door enkele bergketens waardoor de regens vanuit het zuiden, Noorden en Oosten dit gebied nauwelijks kunnen bereiken omdat ze de regen al verliezen aan de andere kant van de bergketens en de wolken die erover heen koen bevatten nog maar weinig vochtigheid. De regen die er valt komt meestal niet als een mooie regenbui die lekker lang vochtigheid laat vallen maar meer al een enorme stortbui waarbij grote hoeveelheden water naar beneden komen die de grond dichtslaan, niet de grond intrekt maar vooral veel erosie veroorzaakt.

Ook aan de kust veroorzaakt de regen regelmatig problemen omdat de regenwolken hier tegen de bergen aan drijven, veel water laten vallen en dan soms complete straten laten verdwijnen of zelfs wegspoelen. Dit was in kleine mate gebeurd vannacht. We zagen dit toen we op weg waren van Hermanus naar Gansbaai.

P1030667

P1030666

Trouwens Gansbaai, daar zou ik vandaag de boot opgaan om haaien te gaan zien onder water, helaas teveel wind, windkracht 5, ook morgen wordt er niet gevaren, maar gelukkig wel woensdag (tenminste tot nu toe). Wel even gekeken welke boot we gaan gebruiken. Wilma vindt het nog steeds maar niks, tja.

P1030660

P1030652

P1030687

In Hermanus vandaag nog een walvis met jong gespot vanaf de wal en een raar soort marmottig diertje. Zo blijven we in de dieren.

P1030723 zoekplaatje

P1030711

Morgen naar Stellenbosch, de echte wijnstreek in.

1. Bart Haerkens:
    28 oktober 2019
    De grootheid van tijd blijkt ook op het gebied van de ruimte het nodige te kunnen vertellen: weer, klimaat, erosie. En dat is genieten!