Piet de nachtportier

26 oktober 2019 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

We komen rond half negen terug van het eten en we zien een nachtportier zitten, zijn naam is Piet, dus ik begin een praatje over zijn afkomst, is deze misschien Nederlands. Hij legt uit dat hij van verschillende afkomst is, Nederlands, Duits en zelfs Pools.  We raken aan de praat, nou beter gezegd Piet praat en ik luister. Wilma weet zich achter mijn rug om onzichtbaar te maken en verdwijnt naar de kamer.

P1030561

Piet op zijn praatstoel dus, eerst wordt zijn hele familiegeschiedenis uit de doeken gedaan. Piet is geschiedenisdocent geweest, vooral in de lagere schoolregionen en Piet heeft een geheel eigen kijk op de ontwikkelingen in Zuid Afrika nu. Hij is nu gepensioneerd en verdient nu wat bij als nachtportier.

Piet begint zijn verhaal met de stelling dat hij geen racist is. Dit is de tweede keer dat ik dit hoor. In de middag was de moeder van de eigenaresse aanwezig en deed dezelfde uitspraak waarna ze een verhaal begon af te steken dat nu met de overheersing van de zwarten en de ANC heel Zuid Afrika naar de knoppen ging en dat dit vooral te maken had met het feit dat wat de blanken hadden opgebouwd nu door de, volgens haar merendeel luie, zwarte mensen werd afgebroken. Je kon niet meer veilig over straat, gedeeltes van de stad (waar ik die middag gelopen had en niets had gemerkt) werden beheerst door zwarte gangs. Ze kwam daar zelfs overdag niet. Nee heel Zuid Afrika was op weg naar de afgrond. Maar ze was dus niet racistisch.

Dus toen Piet zo begon spitste ik mijn oren. Piet vertelde dat het  tijdens het apartheidsregime natuurlijk niet allemaal goed gelopen was maar dat je wel wist waar je aan toe was. Economisch ging het Zuid Afrika voor de wind en hadden de mensen het veel beter (ik vraag me af welke mensen hij hier precies bedoelt). Met de komst van Nelson Mandela had hij nog vrede, was een goede gematigde man. Maar nu met Zuma aan de macht was het één corrupte bende (dat hoorde ik trouwens ook van heel veel gekleurde mensen hier) Het was allemaal de schuld van de ANC, bedrijven wilden hier niet meer investeren en economisch gaat het dus bergafwaarts. Alleen hier in de Kaapprovincie, waar de ANC geen meerderheid heeft, gaat het nog goed. Maar dat zal volgens Piet niet lang meer duren want de ANC brengt nu bussenvol zwarte mensen naar de Kaapprovincie om bij de volgende verkiezingen een meerderheid te krijgen. En dan zal ook de Kaapprovincie ten prooi vallen aan corruptie en ellende, zoals dat ook met de Transkei en Transvaal is gebeurd.

Piet vindt het ook maar niks dat veel oude namen worden vervangen door nieuwe; namen die herinneren aan de apartheid of van vroegere onderdrukkers (overheersers) worden nu vervangen door de oude namen van voor Van Riebeeck. Dit zet vooral bij de Afrikaners veel kwaad bloed.

Ik proef bij veel Afrikaners  een onderhuis misnoegen met hoe alles nu gaat. Ik begrijp dat de macht meten delen en gedeeltelijk ook afstaan niet gemakkelijk is en ook angst kan opleveren maar of een latent racisme de goede weg is om tot oplossingen te komen.  Ik zeg nog tegen Piet: "maar ZA is toch de regenboognatie" , hierop reageert Piet met de woorden: "in een regenboog zitten niet de kleuren zwart en wit".

Tja. Ik hoop dat de toekomstige generaties een weg zullen vinden, in de geest van Nelson Mandela om van het prachtige ZA een echte regenboognatie te maken ongeacht zwart of wit.

8071055615_3aeceda41a_o

1. Maria en Gerrie:
    26 oktober 2019
    Mooi verhaal Willy!
    Groet Gerrie
  2. Maria & Martien:
    28 oktober 2019
    Prachtige laatste zin van jou Willy in dit verhaal maar ik heb toch ook mijn bedenkingen als ik het verhaal van Piet lees.