Bushfires

20 oktober 2013 - Goulburn, Australië

Zo na gisteren een hele dag bijgetankt te hebben hadden we er vandaag zin in, flink wat kilometers maken en die Blue Mountains in; The Three Fingers zien, prachtige watervallen, mooie berglandschappen etc. Hoe anders zou het lopen.

Eerst kwamen we in de buitenwijken van Sydney terecht, nou daar wordt je niet blij van, elk hoek heeft een stoplicht en natuurlijk allemaal op rood! Dus dat schoot al niet op en in de verte al een beetje rook, het zal toch niet, maar jawel.

De Blue Mountains in, maar erg ver komen we niet, na de eerste berg te hebben beklommen, grote borden Road Blocked, Bushfire, nou en we ruiken het goed, dus omdraaien maar ( een brandweerman verplicht ons hiertoe en terecht achter hem begon het al te branden) en dan maar snel richting het zuiden naar Goulburn waar we toch zouden gaan overnachten. Als tegenliggers zien we steeds meer brandweerautos met loeiende sirenes die richting het vuur gaan, in de lucht allerlei helikopters en vliegtuigjes die alles in de gaten houden. De rook wordt steeds dichter en hoewel we verder van het vuur af zijn blijft de lucht gevuld met rook, het wordt heiig van de rook. En je ruikt ook heel goed de brandlucht. Tot zo' n 60 kilometer vanaf het vuur blijven we het ruiken en de rook zien, dan wordt het wat minder.

Aangekomen op de camping de tv. aangezet en het blijkt weer flink raak te zijn, zeker rond Lithgow schijnt het ongelooflijk te branden (en waar wilden wij vanmorgen heen, drie keer raden Lithgow), zo'n 25.000km2 schijnt in de hens te staan. Mensen moeten evacueren, desnoods gedwongen en de komende dagen wordt het nog erger vermoed men door aantrekkende wind. Verschrikkelijk voor de mensen hier. Toch reageren de mensen hier op de camping redelijk laconiek, het hoort erbij. De eigenaar van de camping vertelt over de ellende vorig jaar in dit gebied. Het enige wat we volgens hem kunnen doen is bidden om regen.

Wij zijn er in ieder geval op tijd weggegaan en zitten nu in de zon de trip verder naar het zuiden voor te bereiden en nee we lopen hoogstwaarschijnlijk hier geen gevaar.

gegroet

Wilma en Willy

1. Maria brouwers:
    20 oktober 2013
    Ik ben blij dat jullie elke keer een berichtje sturen zodat we weten dat er met jullie niets aan de hand is.Jammer dat jullie sommige dingen af moeten ketsen maar toch een fijne voorzetting en dat het goed blijft gaan
  2. Plien en Kees:
    20 oktober 2013
    Hey Willy en Wilma,

Ofschoon de herfst op ons neerdaalt toch ook hier nog voorjaarstemperaturen. De eekhoorn in onze tuin laat zich echter mooi niet foppen en jat noten bij het leven!
    Onze vakantie zit er al weer op. Prima weekje gehad. Nog 9 weken werken en dan praten we eindelijk weer als gelijken met elkaar. Wel zo eerlijk natuurlijk....

Nog steeds met (enige) jaloezie maar beslist toch ook met goede groet,

Plien en Kees