wist je dat

21 november 2019 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Wisten jullie dat:

- Nieuw Zeeland (NZ) 8 x groter is dan Nederland

- dat er ongeveer 4 en een half miljoen inwoners zijn, waarvan er 3,5 miljoen op het Noordereiland wonen en 1 miljoen op het Zuidereiland

- dat slechts 14% van Maoriafkomst is en dat de anderen voornamelijk afstammen van Engelse, Ierse, Nederlandse en Duitsland. Ook vele Zuid-Afrikanen (74%). Vandaag de dag neemt het aantal Aziaten enorm toe (Chinezen).

- dat op de tv in NZ van de ongeveer 20 zenders die wij aankunnen in de hotels en B&B er zeker 3 een christelijke boodschap uitdragen en dat de hele dag. Er 2 Maori-zenders zijn.

- dat wij al tienallen Kiwi's hebben gesproken die vol trots zeggen van Nederlandse afkomst te zijn of getrouwd zijn met iemand van Nederlandse afkomst.

- dat NZ 6 miljoen koeien heeft en 31 miljoen schapen

- dat de boeren ook hier constant klagen en zich ondergewaardeerd voelen, en ook zij protesteren

- dat Kiwi's hier de NZ-se mensen zijn dat dat wzt wij kiwi's noemen hier kiwi-fruit heet en dat ze ook nog een kiwi-bird hebben

- dat ze hier helemaal gek zijn van Rugby en van de All Blacks

r596544_1296x729_16-9

- dat zoals ik al ergens gemeld heb de huizen hier vooral bestaan uit 1 level-huizen vanwege het aardbevingsgevaar.

- dat het kiwi-Engels soms slecht te verstaan is omdat ze veel van lettergrepen inslikken en dat bijna elke zin eindigt met "no worries mate" an dat ze dit ook echt zo bedoelen.

- dat NZ van oorsprong geen giftige planten of dieren kende en ook geen 4 potige roofdieren.

- dat deze ( ratten, buidelratten, honden, wezels etc) allemaal door de mens zijn ingevoerd.

- dat je hier geacht wordt als het veilig kan met je auto een buidelrat dood te rijden: "kill a possum, save a tree".

opossum

- dat de elektriciteit- en telefoonpalen hier een metalen omhulsel hebben gekregen omdat de buidelratten (opossums) anders omhoog klimmen, in de elctriciteitkabels gaan bijten en zo hele dorpen kunnen lamleggen.

imagesGXAR87J4

- dat aardbevingen hier aan de orde van de dag zijn en dat bijna elk hotel een "what to do with an earthquake" heeft.

- dat de eerste zin daarvan luist, blijft binnen dat is veiliger, de hotels zijn erop gebouwd, ga niet naar buiten".

- dat wij beiden ervan overtuigd zijn dat de Kiwi's steeds dikker worden, vooral de vrouwen en helaas ook vooral bij de Maori. Volgens (blanke) ingewijden omdat zij zich te buiten gaan aan goedkoop snackvoer.

- dat wij helaas vrezen we ook wat zijn aangekomen de afgelopen 1 1/2 maand.

P1040642

- dat vele dorpjes in NZ het uiterlijk hebben van de stadjes in de Midwest van de VS.

Clyde-Main-Street-2200x900

- Dat er soms in die dorpjes wel 4 of 5 coffeeshops naast elkaar staan en soms niet een!!

- dat de koffie hier redelijk is maar veelal slecht te drinken (dus dan maar longblack of dubbele espresso)

- dat het eten en drinken hier best prijzig is, zeker voor de Kiwi's zelf.

- dat het eten weinig variatie heeft en dat een echte kiwi'-keuken nog gevonden moet  worden of het zou whitebate moeten zijn

- dat NZ nog steeds een prachtig land is

P1050261

- dat je bij een tweede reis toch ook minpuntjes (kleintjes hoor) gaat ontdekken.

- dat ik gisteren bij mijn 15 km hike, op paden waar toch veel wordt gelopen niet één stukje afval heb gezien!!

- dat hier bij wegwerkzaamheden (30 km per uur) iedereen zich er aan houdt.

- Dat hier in Blenheim ongelooflijk veel wijn wordt verbouwd en dat deze erg lekker is (vooral de witte)

- dat ik zo nog uren zou kunnen doorgaan.

Morgen Kaikoura, de plek waar 3 jaar geleden nog een flinke aardbeving was die een groot stuk van de toegangsweg afsloot en Kaikoura van de rest van de wereld afsloot.

Kaikoura-earthquake-OG