Hobbiton

10 november 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Als grote liefhebber van de boeken van Tolkien en ook van de film daarvan gemakt door Peter Jackson; Lord of the Rings en The Hobbit kun je natuurlijk niet om Hobbiton heen. 6 jaar geleden vonden we dit beiden geweldig om te zien en nu gaan we terug, zeker omdat er een nieuw gedeelte aan toegevoegd is voor de serie films De Hobbit.

P1040715

De dag begint echter niet goed, het heeft de hele nacht gestortregend en ook nu nog komt het met bakken uit de hemel. We gaan toch maar want in NZ kun je niet van het weer op aan; 4 seasons in one day. Op weg dus naar de movieset van Lord of the Rings.

P1040574

Het hele gebied is van één boer die het geluk had dat Peter Jackson zijn stuk land uitzocht voor het plaatsen van het hobbitdorp The Shire. Waarom koos Peter Jackson deze plek, om drie redenen, hij zoch een gebied met vele rondingen voor de hobbithuizen (holen), er moest een grote boom centraal staan voor het vieren van een groot feest en er moest een meertje zijn. En dat vond hij hier. Peter Jackson heeft bijna niets aan het gebied veranderd, twee bultjes eraan toegevoegd en dat was het. Wel moesten een familie kikkers uit een klein meertje verhuizen omdat ze tijdens het filmen wel erg veel geluid aan het maken waren, ze zijn later terug mogen komen.

P1040571

Wanneer we beginnen aan de trip, na de kaartjes gekocht te hebben, worden we in een bus geplaatst samen met nog ongeveer 20 andere mensen. Onze gids is een jonge dame uit California USA, die  vanuit de VS hier gesolliciteerd heeft en werd aangenomen. Ze heeft een hele hoop bij meten leren over de 6 films maar deed een prima rondleiding. Ze wist ook nog een paar details die mij onbekend waren. Voorbeeldje; in het midden van de shire stond een appelboompje maar in de boeken staat dat er een pruimenboompje stond, dus werden alle appels er afgehaald en vervangen door pruimen en weet je hoe lang dit boompje in alle 6 films in beeld is geweest, drie seconden. Over dicht bij het boek willen blijven.

De woningen van de hobbits werden in verschillende groottes gemaakt, kleine zodat wanneer Gandalf ernaast stond hij erg groot leek en grote zodat de hobbits klein zouden lijken. Verder werd er veel aandacht besteed aan de details, bij de visser o.a. de gerookte vis naast het huisje, de hengel, visnetten etc, bij de bakker, het brood buiten etc etc. Bij alle huisjes zitten er deuren en ramen in maar daarachter zit niets omdat alle binnenopnamen in de studio's zijn gemaakt, op één huisje na daar kunnen we in maar dat is slechts 1 meter diep.

P1040631

P1040614

P1040602

P1040600

Voor Peter Jackson was niets te gek; het beroemde verhaal van de boom boven op het huis van Bilbo Baggins; in de Lord of the Rings stond daar een flinke eikenboom. Voor de Hobbit hadden ze een probleem, de boom moest 60 jaar jonger worden omdat de Hobbit zich 60 jaar eerder afspeelt. Nu had Peter Jackson zich er makkelijk vanaf kunnen maken en een kleinere boom kunnen plaatsen, had waarschijnlijk niemand gemerkt. Maar nee Jackson gaf de opdracht de boom eruit te halen en te vervangen door een kunstboom die er precies hetzelfde maar 60 jaar jonger uitzag, 10 maanden is eraan ge Verder totaal nitwerkt en de boom geplaatst. Door de zon verkleurde de blaadjes echter en leken niet meer echt dus moesten die allemaal, tienduizenden worden overgeschilderd. Je ziet het trouwens niet dat het een kunstboom is, ook niet van dichtbij.

P1040645 de kunstboom

Voor de Hobbit werd een nieuw stuk aan de shire toegevoegd, maar dit is amper gebruikt, voor enkele grote overzichtsopnamen en wanneer Bilbo terugkomt en iedereen zijn huis aan het plunderen is. Verder totaal niet.

We gaan van huisje naar huisje, langs het huis van Bilbo Baggins en van Sam Gewissies, naar de Groene Draak voor een echt Hobbitbiertje en maar foto's maken. Gewoon weer een geweldige dag. Het kind in deze oude man kwam weer even terug.

P1040641 huisje Bilbo Baggins

P1040669 van Sam Gewissies

P1040697

P1040651 Groene DraakP1040701 nieuwe barkeeper

P1040634

P1040690 jonge deerne, ben nog niet zeker of ze een hobbit is

1. Marjon:
    10 november 2019
    Gaaf! Lijkt meer onwerkelijk om op een plek te staan die je in een phantasy film hebt gezien. Het is er dankzij die bakken regen wel prachtig groen 😍