En nu de laatste

7 december 2019 - Deurne, Nederland

De titel komt de wat ouderen onder ons zeker bekend voor, deze werd namelijk vaak gebruikt in de bioscoop wanneer de laatste reclame-dia tevoorschijn kwam. Nu echter is het een laatste verhaal van onze reis naar Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland. We zijn net een beetje bijgekomen van de jetlag en Wilma imoet maandag alweer aan het werk.

De terugkeer was pittig, bijna 25 uur achter elkaar in een vliegtuig is lichamelijk geen pretje, mijn rug doet er nog zeer van. De totale terugreis was 32 uur. Van een redelijk warm NZ terug naar een koud en kil NL. De overgang was groter dan we verwachten. We werden doormijn broer op Düsselsorf opgehaald om 1 uur in de middag, hiervoor nog onze hartelijke dank. Ons huisje was in prima staat achter gelaten (met enige hulp van mijn zus Ans, dankjewel daarvoor) door ons nichtje Julia, die niet alleen op ons huis gepast heeft maar ook nog een groot gedeelte van mijn lessen had overgenomen. Dankjewel Julia, je bent een toppertje.

En nu is het voorbij, onze reis. Het heeft er lang over gegaan en nu hebben we de herinneringen en natuurlijk de foto's. Als een goed historicus betaamd enkele cijfertjes: in totaliteit een dikke 50.000 km gereisd, rond de 6000 foto's gemaakt, veel geld uitgegeven, veel mensen gesproken, veel mooie natuur gezien, maar vooral veel gezien wat we nooit meer zullen vergeten. Velen zullen vragen wat was nu het mooiste Zuid-Afrika of NZ. Dit zijn onvergelijkbare grootheden, elk van die landen heeft zijn eigen charme. Maar toch moeten we bekennen dat Zuid-Afrika ons hard ook heeft gestolen, waarschijnlijk omdat het onze eerste keer was. NZ is prachtig maar zoals ik al schreef, bij de tweede keer is er toch minder verbazing en verwondering.

Wij willen iedereen die ons gevolgd heeft op onze reis en op wat voor manier dan ook gereageerd heeft hierbij daarvoor bedanken en hopen dat zij een klein beetje van het fantastische gevoel dat wij tijdens deze reis hadden hebben kunnen meevoelen. Wij gunnen ieder van jullie eenzelfde reis toe naar het prachtige Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland.

Wilma en Willy

1. Plien:
    7 december 2019
    Heb genoten van jullie reisverhalen! 😘
  2. Maria & Martien:
    7 december 2019
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en je kunt terugkijken op weer een prachtige ervaring.
  3. Sandra:
    7 december 2019
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn! Het was leuk jullie zo te kunnen volgen.
    Ook al is dit de laatste blog, ik heb zo'n vermoeden dat dit niet het laatste is wat we er over horen ;-)!
  4. Petra Martens:
    7 december 2019
    Absoluut. Het was heel gaaf om met jullie mee te reizen. Dank daarvoor
  5. Maria en Gerrie:
    7 december 2019
    Mooie verhalen, mooie foto's . We hebben er van genoten!
  6. Jeanine:
    8 december 2019
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Wat een mooie en interessante verhalen.
    Ontzettend mooi geschreven en heerlijk om te lezen.
    Nog even nagenieten en Wilma, tot maandag!
  7. Marjon:
    10 december 2019
    Welcome home! Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Hopelijk is het voor jullie niet zo snel omgevlogen als voor ons die jullie blog gevolgd hebben. Heb genoten van de verhalen en de foto's. Wellicht moet ik ZA en NZ op mijn verlanglijstje zetten :)
  8. Ria en Rens:
    13 december 2019
    Wat een overweldigende beelden van een enorm scala van ontmoetingen met mensen, dieren, landschappen en natuur. Daar kunnen jullie inderdaad nog heel lang van nagenieten!
  9. Jeanne vd Berg -Welten:
    18 december 2019
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn, met een koffer vol kennis en ervaring rijker. Dat neemt niemand meer van jullie af .
    Nu is her nog lang nagenieten van al de mooie momenten die jullie hebben vastgelegd. Liefs Jeanne