Van de Venda naar Safari

15 oktober 2019 - Far North, Zuid-Afrika

Ja weer terug op safari, nu in Het Krugerpark, of preciezer in Klaserie Private Nature Park, Africa on foot.

Van Louis Trichard vertrokken en via een mooi gebied met veel plantages (bananen, macadonia, lichee) richting het Zuid-Oosten. Hoe dichter we bij het Kruger komen hoe droger het wordt. De mensen, de dieren en het gebied snakt naar regen. Onderweg een paar druppels maar dat mag geen naam hebben.

IMG_2262 IMG_2270

IMG_2267

Bij Klaserie aangekomen, eerst een groot hekwerk met een slagboom, al je personalia worden opgenomen. Dit heeft te maken met het feit dat ze alles proberen om stropers buiten te houden. Deze stropers jaren op de hoorns van de neushoorns en het ivoor van de olifanten. Hoe dom kun je zijn, zulke mooie beesten doden, ja voor wat!!

Ook bij Africa on foot een geweldige ontvangst, super aardige mensen, drankje erbij. We zijn net op tijd voor de lunch., alweer eten.

We gaan hier 4x op safari, 2x een drive en 2x een bushwalk, zeker dit laatste is voor Wilma erg spannend. De avond-drive-safari met onze guide Enok, een donkere man met een enorm goed ontwikkeld gevoel voor de dieren. We zijn nog niet weg of we komen al een kudde olifanten tegen, een grote groep van zeker 15 dieren met vele kleintjes erbij. Deze kleintjes zijn nog erg stuntelig, op de knieën zitten bij het drinken, lopen nog wat onhandig maar zijn superschattig. Wanneer ze een beetje baldadig worden (ze lopen op slechts één meter afstand) worden ze door Enok tot orde gemaand (en ze luisteren ook nog). Bij zo'n drive safari heeft de gids trouwens geen geweer bij zich. Niet nodig volgens hen, de beesten zien de jeep met inhoud als één geheel en dat is natuurlijk erg groot en massief. Die vallen ze niet aan.

P1010723

P1010731

P1010732

Na de olifanten heeft Enok een verrassing voor ons; we draaien van de weg af en staan oog in oog met LEEUWEN op slechts 2 meter afstand. Ze liggen daar in het gras. Mijn vraag natuurlijk is dit niet gevaarlijk. Volgens Enok niet, ze rusten nu en zijn totaal niet in ons geïnteresseerd. We kijken een tijdje naar deze luierikken. Trouwens dat vele rusten hebben de leeuwen nodig om al dat vlees dat ze eten goed te kunnen verwerken. Leeuwen eten zo'n 80 tot 100 kg vlees per week (dat is wat anders dan een 100 gr. gehakbal per dag).

P1010739

P1010744

P1010743

We gaan verder op zoek naar de Luipaard, de laatste van de big 5 die ik nog wil zien. Helaas is het een erg schuw dier en zeldzaam. We rijden wat rond en zien links van ons een hyena, een eenling. Dan ziet Enok een luipaard, wij slechts een flits. De luipaard geschrokken van ons en gaat ervan door. Chips gemist en volgens Enok zullen deze luipaard ook niet meer zien. Jammer maar helaas. Wel nog een foto waar misschien ergens een gedeelte van de luipaard op staat, weer een zoekplaatje.

P1010754

Wel een gier.

P1010759

We gaan door, op zoek naar buffels, het gevaarlijkste beest. Volstrekt onvoorspelbaar en grumpy zoals Enok zegt. Maar ook deze dieren vinden we niet. Het zit ook niet mee. Dan maar kijken naar de zonsondergang met een biertje in de hand.

P1010765

En dan opwinding door de mobilofoon, de luipaard is weer gespot. Biertje in de hand, de jeep in en op weg en wat denk je rijden we meteen een kudde buffels binnen.  Vlug wat foto's en door naar het luipaard.

P1010773

Wanneer we aankomen zit de luipaard (een jong vrouwtje in een boom). Ze is achtervolgt door een hyena die haar de boom ingejaagd heeft. De hyena ligt onder de boom.

P1010802

P1010786

P1010798

Wat een prachtig beest, ik krijg er niet genoeg van foto's ervan te maken.

Uiteindelijk weer terug naar een 3 gangen diner.

Morgen Bushwalk, ik heb er zin in, Wilma wat minder geloof ik

1. Petra Martens:
    Wauw Willy en Wilma wat gaaf die beesten....allemaal gezien😍
  2. Willy:
    15 oktober 2019
    Ja Petra, de big 5 zijn binnen. Allemaal eigen foto's.
  3. Natasja van Hoek:
    15 oktober 2019
    Wauw super gaaf allemaal. Geniet ervan samen. Veel groetjes vanuit de lek. Horen graag jullie verhalen als je weer thuis bent.
  4. Coolen:
    16 oktober 2019
    Nou Willy enWilma ,n prachtige ervaring
    met deze wilden dieren,inderdaad wie doet zo iets vreselijks
    met de olifanten en neushorens!!!
    maar geniet samen van dit avontuur.
    zo te zien krijgen jullie,op tijd ,n hapje en drankje.

groetjes Antoon&Joke