Laatste ochtensafari en via de panoramaroute naar Hazyview 16 oktober

17 oktober 2019 - Hazyview, Zuid-Afrika

Eigenlijk had ik dit verhaal gisteren willen schrijven maar we beginnen echt vergeetachtig te worden. Gisteren na de ochtendsafari vertrokken, alles ingeladen, niets achtergelaten. Nee hoor alles goed. Komen we in Hazyview aan wil ik aan mijn blog beginnen, waar is de laptop. Chips (mooier woord voor shit) achtergelaten in het laatste safaripark. Wat nu?? Probeer maar eens in de avond een lodge in de middle of nowhere te bereiken. Bellen, sms, mail, Messenger, ook het hotel nog een mail gestuurd, geen reactie. Paniek, hoe krijgen we de laptop terug, zonder laptop geen blog!!! Uiteindelijk om 8 uur in de avond Maurits van de safari aan de lijn, uitgelegd waar de laptop moet liggen, hij komt niet bij van het lachen. Afspraak dat we aan het begin van Klaserie de laptop komen ophalen, slechts een tripje van 300 km, ach je moet wat voor je volgers overhebben.

Nu net terug, zitten met een prachtig uitzicht; uitkijken over een vallei. Inspiratie voor de blog?; genoeg zeker na de dag van gisteren, wat een dag!!

IMG-20191016-WA0005

Het begon zoals we al gewend zijn om 5 uur, snel snoetje wassen, koffie drinken en op weg. Eigenlijk stond er een bush-walk op het programma maar vanwege de regen en de wind wordt het toch een gamedrive. Bij regen en wind kunnen de rangers slechter de dieren horen en zien, en de dieren ons. Ze zijn daardoor schichtiger en gevaarlijker.

Even terug naar gisteravond; we stonden op het punt te starten met het drie-gangen-diner toen JC (een ranger) binnen kwam gevlogen, "willen jullie leeuwen zien die op jacht zijn naar prooi?". Ja natuur, met 10 man de jeep op en in racetempo naar de plek van de leeuwen. Ze waren kwieker dan de vorige keer en ook de magen waren leeg vertelde JC ons. Vijf mannetjes en één vrouwtje, vrouwtje voorop en de mannen volgen gedwee (lijkt wel de mensenwereld). De leeuwin staat soms stil en ruikt. Is er prooi in de buurt. Een kudde impala's staat er niet ver vanaf maar dat is voor de leeuwen te weining voedsel om allen te voeden.

Blijkbaar voelen ze zich toch door ons gestoord want één voor één ploffen en neer en doen de oogjes toe. Een anticlimax?

In de regen dus; leuk gezicht met al die groene poncho's. We komen we van alles tegen, Hyena, Giraf, Impala's, Duikers, Rhino, in de verte olifanten, een kleine luipaardschildpad, natte gieren, een mariboe (een van de ugly five), buffel. A day at the office en dan plotseling de mobilofoon geeft een kakafonie aan geluiden, in een mixtaaltje van Afrikaans, Zulu en Engels wordt er opgewonden gepraat. Ik maak uit enkele woorden op dat er iets is met leeuwen en een giraf. Enoch (zo schrijf je het) geeft het verlossende woord; een ranger is een hyena gevolgd en stuitte op de leeuwen van de vorige avond met een kill, een giraf is de prooi geworden van de leeuwen. Iedere ranger wil er dus heen, er ontstaat een file van jeeps. Zoals al eerder vertelt mogen er maar twee jeeps tegelijkertijd bij. We zijn aan de beurt, we komen weer ongelooflijk dichtbij; en daar ligt de giraf met de leeuwen in de buurt, twee zijn er van aan het eten, de anderen zijn al bezig met de vertering van het voedsel en luieren in het gras. Volgens Enoch hebben we veel geluk, dit zie je maar weinig. Aan de ene kant erg indrukwekkend maar toch kun je enige deernis voor de giraf niet onderdrukken, that's life in Kruger. We zien nu alleen de bovenkant van de giraf maar we draaien een beetje bij en komen bij de onderkant; de soft belly en dit is letterlijk zo, de hele (meest voedzame) binnenkant met alle organen zijn al opgevreten door de leeuwen. Het ruikt wel een beetje en Wilma vindt het allemaal niet echt tof. Medelijden met de giraf denk ik.

P1020058 - kopie

P1020057 - kopie

P1020132

P1020038

En nou de leeuwen

P1020101

P1020096

P1020105

En voor degenen met een sterke maag

P1020121

We moeten bij terugkomst naar het ontbijt afscheid nemen van deze sublieme groep rangers met het hele personeel eromheen, gewoon top allemaal. En dan vertrekken we richting Hazyview, de laptop achterlatend. We hebben de lange route gekozen via de panoramaroute, veel mooie uitzichten met prachtige namen, zoals Gods Window, the Pinnacle, kowyn's pass en Three Rondavels.

P1020177

P1020166

P1020162

Aangekomen in Hazyview; The Rissington Inn; de plek waar we een dag gaan relaxen voordat we naar Zwaziland gaan.

P1020193

Volgende blog wat opmerkingen over wonen,werken, autorijen in ZA en het grad van Nederlanders in ZA (het is herfstvakantie).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Plien:
    17 oktober 2019
    Wow, super indrukwekkend weer!
  2. Kim:
    17 oktober 2019
    prachtige foto's! Zèlfs die met poncho:)!
  3. Joost:
    18 oktober 2019
    Goed bezig samen! Veel plezier de komende tijd!
  4. William:
    19 oktober 2019
    Mooi verhaal Willy en foto's.