Van de wijnvelden naar de walvissen, Blenheim naar Kaikoura

22 november 2019 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Na 1 nacht in een best wel aardig hotel in Blenheim op weg naar Kaikoura aan de oostkust van NZ. We rijden door weer een ander landschap, we laten de velden met druiven en wijn achter ons en komen in wat dorre heuvels. Niet meet de groene of beboste heuvels van het Noordereiland.

P1050368

P1050354

Onderweg een hele vervelend kiwi truckdriver die vond dat ik niet hard genoeg reed en dus maar vele kilometers op mijn achterbumper ging rijden. Ik voelde me als in de film Duel. Niet echt een fijn gevoel.

Kaikoura is bij sommigen nog bekend van de enorme aardbeving in 2016.

Kaikoura-earthquake-OG

Op 13 november 2016 vond op 15 km afstand van Culverden op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland een aardbeving met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter plaats. Na de aardbeving werd voor de hele oostkust van Nieuw-Zeeland een tsunamiwaarschuwing afgegeven.

Kort na middernacht, in de vroege ochtend van 13 november 2016, werd het noorden van het Zuidereiland opgeschrikt door een beving van 7,5 (Richter). In de buurt van Kaikoura zijn er toen 2 mensen omgekomen. Wegen zijn door aardverschuivingen versperd. Ook op het Noordereiland, rond de hoofdstad Wellington was er sprake van schade. Nieuwe gebouwen worden er nu nog afgebroken omdat ze niet aardbevingproof zijn.

Bij de voorlaatste zware aardbeving waren er 200 doden te betreuren en was er grote materiële schade en persoonlijke leed.  Deze aardbeving vond plaats op 22 februari 2011, 12.52 lokale tijd, en is het gevolg van de platentektoniek in het gebied rond Christchurch. De Pacifische plaat en de Australische plaat bewegen daar tegen elkaar aan, waardoor er veel spanning in de aardkorst ontstaat en daarmee veel aardbevingen. Soms zijn dat hele zware, met enorm veel schade.

media

Nu is men nog steeds bezig op de weg naar Kaikoura de schade te herstellen. De weg wordt hersteld en versterkt omdat tijdens de laatste aardbeving Kaikoura van de rest van de wereld was afgesloten omdat een bergwand was ingestort en grote delen van de weg en spoorlijn had meegenomen. Patrick onze host wist te vertellen dat de kustlijn bij Kaikoura minstens een paar meter is opgetild, er zijn nu rotspartijen te zien die voorheen steeds onder water bleven. En verder vertelde hij dat het hele gebied 9 meter richting Wellington is opgeschoven. Wat een kracht van de natuur.

breuklijn-Nieuw-Zeeland-800x437 een nieuwe breuk

P1050480 complete gedeeltes van bergen zijn naar beneden gekomen

P1050483 de zgn lollypopman, zij geven het signaal voor stoppen of doorrijden bij wegwerkzaamheden en zwaaien altijd vriendelijk als ze ons doorlaten

P1050522

P1050535

Onze host was er laconiek onder, de spanning is van die breuk af, kunnen we weer vijftig jaar vooruit. Maar zegt hij er meteen bij de grootste en gevaarlijkste breuk loopt al vijftig jaar achter, dus wie weet????

Onderweg ook nog een kolonie zeeleeuwen gezien, een grote groep al luierend in de zon of met elkaar vechtend of lekker badderend. Ze kunnen trouwens wel stinken zeg.

P1050453

P1050464

P1050455

Kaimoura is maar een klein plaatsje bestaand uit enkele winkeltjes en heel veel eettentjes, B&B's, hotels. Echt helemaal op toerisme ingesteld.

P1050520 nog restanten van de laatste aardbeving in Kaikoura

Onze B&B weer helemaal prima, toplocatie aan het strand. Prima host, goede ruime kamer. De host is half Iers en half Nederlands, hij zegt dit te merken aan het feit dat hij graag veel drinkt en een hekel heeft ervoor te betalen.

Breaking News; the All Blacks have a new prop:

20191122_153321

humor hebben zo ook wel die kiwi's:

P1050529

Morgen Whalewatching