Umina Beach

17 oktober 2013 - Umina Beach, Australië

Vandaag enkele mindere kanten van Australië meegemaakt, klinkt erger dan het is maar toch. Bosbranden en vliegen.

Toen we vanmorgen opstonden leek alles nog zo fantastisch te worden, het zonnetje scheen, de dagelijkse rituelen, een wasje en een plasje, ontbijten en afwassen en weer vertrekken.

Onderweg het eerste stuk verliep ook prima alleen de wind begon flink aan te trekken en ook werd het steeds warmer tot 35+. Prima omstandigheden voor een bushfire zoals ze hier zeggen. Heuvelachtig terrein met vlakke dalen, met veel dor gras en even zo droge bomen. Zo rond Gladstone (ja dat van die sigaretten, what is in a name?) begon het naar rook te stinken en jawel bushfire. Op de radio meteen alarm, mensen werden gewaarschuwd, gevaarlijk snel om zich heen grijpend en verplaatsend vuur. de bushfireprotocollen treden in werking!! De brandweer rukt met man en macht uit, overal brandweerwagens, soms in de tegenovergestelde richting!  helikopters met zakken met water eronder richting het vuur. En wij worden verordend via de radio daar niet heen te gaan en daar hebben we dan ook geen behoefte aan. Op de radio worden bepaalde bewoonde gebieden opgeroepen om te evacueren, et vliegveld wordt gesloten, het is dus ernstig. Wilma lukte het om een paar wazige foto's te maken, helaas van de helikopter is mislukt.

Komen we op de camping, verder alles prima daar, alleen de vliegen, blijkt dit gedeelte van Australië te kampen te hebben met een vliegenplaag! In de rest van Australië nog geen vlieg gezien, zijn ze allemaal hierheen gegaan op vakantie denk ik. Desnoods maar in de camper met de airco aan (nog steeds 35+), vliegen houden niet van airco heb ik begrepen.

Morgen Sydney.

1. Ludo:
    17 oktober 2013
    Wij houden dagelijks jullie reisverhaal bij. Vlotte pen met mooie foto's.
    Hoe doen jullie inkopen, wie kookt er? Hebben jullie ook al in plaatselijke restaurantjes gegeten?
    Australië voert veel wijn uit. Hebben jullie al wijngaarden gezien??
    Wij blijven alles volgen