Umhlanga vliegen naar Port Elizabeth, Jeffrey Bay en Plettenberg Bay

23 oktober 2019 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Vanmorgen ging om 4 uur, ja je leest het goed om 4 uur, de wekker. We moesten naar het vliegveld voor een vlucht van Umhlanga naar Port Elizabeth. Eerst auto inleveren en de garmin (die niet werkte). Controle staat mijn nieuwe auto inPort Elizabeth, ja hoor staat klaar. Als de voucher inlevert krijgt u hem mee. Voucher die hebben we in Johannesburg al ingeleverd en een nieuwe hebben we niet, fout van de reisorganisatie en Sunny Cars dus maar een telefoontje. Ja foutje vergeten mee te geven, we sturen het via de mail. Oké het vliegtuig op, redelijke vlucht op het einde beetje bumpy door een straffe wind. Op naar de carrental, voucher al binnen, potverdriejandubbeltjes (ik gebruikte een andere krachtterm) nee. Dus weer een telefoontje, ietwat geagiteerder, naar het verkeerde emailadres gestuurd, sufferds. Nu wel binnen enkele minuten op de mail, het kan dus wel.

Op weg naar Jeffreys Bay waar we mijn oud-leerling Abigail zullen ontmoeten. Zij heeft toen een profielwerkstuk geschreven over de verschillen tussen het Nederlandse en Zuid-Afrikaanse onderwijssysteem. En nu doet zij vrijwilligerswerk en tevens een studie hier in Jeffreys Bay.

20191023_120457

Abigail ziet er stralend uit als we haar ontmoeten en ze stelt voor dat we meegaan naar De Rainbouwschool in Humansdorp waar zij meehelpt. Het complex bestaat uit verschillende onderdelen; een school voorleerlingen met leerachterstanden die op verschillende niveau's les krijgen, een jeugdcentrum (ik weet even geen ander woord) waar leerlingen leren koken, houtbewerking, naaien als een buitenschoolse activiteit en een opvang voor wat zwaarder geestelijk- en lichamelijk gehandicapten. Dit is allemaal opgezet vanuit een organisatie Victory4all, die van een christelijke achtergrond deze kinderen wil helpen.

Wil je meer weten hier is de url: https://victory4all.com/about-us/vision-and-mission/

P1020804

P1020802

Wij worden daar door Abigail rondgeleid en we spreken met enkele mensen (waaronder ook enkele Nederlanders die hier een jaar of langer werken of stage lopen of vrijwilligerswerk doen) over wat ze precies doen, hoe ze aan extra geld proberen te komen bv. projectje opgezet om stroopwafels te maken South African Style, verder is er een groentetuin aangelegd om ook hier de leerlingen in te onderwijzen, of houtbewerking (leerlingen waren nu niet aanwezig omdat ze ergens een veranda aan het maken waren. Alles maakt een flinke indruk op ons, zeker de meervoudig gehandicapte kinderen. Zij worden hier nog opgevangen en geholpen maar zo zijn er nog veel meer in Zuid-Afrika die thuis weg kwijnen omdat op die plek geen opvang is. Er is ook geen ondersteuning van de overheid, alles wordt vanuit giften bekostigd. Misschien een goed project voor een komende actiedag op het SC.

P1020806

P1020801

P1020810

Later nog met Abigail gelunchd en wat bij gekletst.

Daarna doorgereden naar Plettenberg Bay, Milkwood Manor. Ook geen vervelende verblijfplaats zo aan zee.

IMG-20191023-WA0001

En morgen, dat is zelfs voor mij nog een verrassing.

oant moarn

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bart Haerkens:
    23 oktober 2019
    Hoi Willy en Wilma!
    Heel schandalig van mij, maar ik heb vandaag pas jullie verhalen tot nu toe gelezen. En dat terwijl reisverhalen zulke belangrijke geografische bronnen zijn! Van nu af aan zal ik mijn leven beteren en jullie belevenissen trouwer gaan bijhouden.
    Wat een geweldige reis maken jullie. En zo divers! Mooi ook dat jullie zoveel leuke mensen ontmoeten. En dat je weer contact hebt met een oudleerling, die daar goed werk doet!
    Geniet! En nogmaals: vanaf nu word ik een trouwe volger!
  2. Willy:
    23 oktober 2019