Tongariro Alpine Crossing

12 november 2019 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

Dit verhaal kan wel eens heel kort worden. Ik wilde dus deze hike, de Tongariro Alpine Crossing gaan doen. Ik ben er ook aan begonnen maar helaas na 6 van de 18,5 km om moeten keren.

IMG_2729 nog vol goede moed

Ik zou nu een heel verhaal op kunnen hangen dat dit te maken had met de weersomstandigheden, de harde wind, een chill-factor van -7 tot -10, dat ik van het begin af aan hoofdpijn had en dat deze alleen maar erger werd. Maar nee daar lag het niet aan. Ik was gewoon niet goed genoeg vandaag om deze zware tocht te volbrengen. Mijn lichaam zei na 6 km, dit gaat het niet worden en het moeilijkste stuk moest nog komen.

Het is wel een prachtig gebied waarin je loopt met een schitterend uitzicht op de drie vulkanen hier: Mt Ngauruhoe, Mt Tongariro en Mt Ruapehu .

thumb__400_0_0_0_crop

P1040924

P1040914

Het eerste stuk van de Tongariro Alpine Crossing is nog redelijk te doen, wel zitten hier al een paar flinke klimmen in. En wanneer je denkt te lopen over mooie paden, dat valt ook weer tegen, soms moet je zelfs over rotsblokken heen klimmen. Het is ook kiezen, in ieder geval voor mij, voor zweten met al je kleding aan of het koud hebben met wat kleding uit. En dit kan van minuut tot minuut variëren. 4 seasons in one day zoals de Kiwi's hier zeggen.

de weggetjes waar we overheen moesten:

IMG_2742 dit is nog goed te doen

IMG_2748 wordt al wat lastiger

IMG_2735 hier tegenop

IMG_2730 voor mij een maatje teveel

Helaas kan ik jullie dus geen (zelfgemaakte) foto's laten zien van de rest van de crossing, maar hier komen er dan toch nog een paar:

tongariro-alpine-crossing-national-park

skyline-rotorua_sunrise_sml

Maar het begin is ook heel mooi en ik kijk toch terug op een mooie hike van 12 km, zal morgen wel spierpijn worden.

IMG_2738

IMG_2740

IMG_2733

1. Ans:
    12 november 2019
    heel jammer aan de foto's te zien dat je het niet af hebt kunnen maken maar je hebt iig een deel gezien. Goed dat je er iig aan begonnen bent
  2. Maria Brouwers:
    12 november 2019
    Jammer Willy maarja je bent dan ook geen 59 meer he. Sorry kon het niet laten hihi. Maar ik vind menens echt jammer dat het niet gelukt is.
  3. Nothando:
    12 november 2019
    Hi, Mr Will and Mrs Wilma. It's Thando here from Johannesburg. Been reading your stories and seeing yr pictures. Wow! It's soo amazing. "I'm touched beyond words". You such amazing pple. I am humbled and grateful tht you enjoyed yr tour in South Africa.I am enjoying seeing your pictures in New Zealand.
  4. Maria & Martien:
    Beste Wilma & Willy,

Het is alweer een weekje geleden dar ik een reactie heb geplaatst op jullie reisblog maar ik heb jullie wel op de voet gevolgd hoor, daar in het verre Nieuw-Zeeland.
    Weer genoten van je mooie verhalen (de leraar/verteller komt hier heel duidelijk tot uiting) over de maori-cultuur, het prachtige landschap met die indrukwekkende bomen en vulkanen en de bijbehorende foto's.
    Wat een mooie kleuren in die geothermische gebieden zeg, en dan zien wij alleen nog maar foto's. De werkelijkheid zal nog veel indrukwekkender zijn.
    Wel heel jammer Willy dat je die hike niet helemaal hebt kunnen volbrengen maar houd je vast aan het stuk wat je wel hebt kunnen doen en wat op zich ook al zwaar was maar je toch maar gedaan hebt. En je moet maar denken: zelfs de beste sportman is niet altijd in topvorm. Ik dacht hierbij ook nog even aan PSV ! En daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Dat van jou ben je weer zo vergeten.
    Hoop dat je snel herstelt en weer snel verder kunt genieten van dit mooie land.
    En met je verhalen heb je de vlam van de Lord of the Rings-serie bij mij ook weer wat aangewakkerd. Dus misschien ook maar weer eens opnieuw lezen en zien.
    Groetjes, het ga jullie allebei goed Wilma en Willy.
    Maria & Martien
  5. Willy:
    12 november 2019
    Dankjewel Maria en Martien voor je uitgebreide reactie. Ik hoop je nog meer mooie foto's te kunnen laten zien van plekken waar Lord of the Rings zich afspeelde.
  6. Bart Haerkens:
    17 november 2019
    Dit soort plaatjes maakt mij toch wel erg jaloers.......
  7. Marie-José:
    17 november 2019
    Peter en Marie-José,
    Hoi Willie en Wilma. We waren heel benieuwd hoe de Tongariro jou was bevallen. Het is geen schande om deze zware tocht niet af te maken. Zoals wij vorig jaar ook hebben ervaren, is het echt afzien en op onze leeftijd zijn er niet veel mensen die deze tocht zonder kleerscheuren volbrengen. Beter op tijd omkeren dan te laat. Het is een prachtig gebied.
    Hopelijk ben je weer opgeknapt en kun je van de rest van jullie reis volop genieten.
  8. Marjon:
    20 november 2019
    Vind het knap dat je de 6 km al hebt gehaald. Denk dat ik halverwege de "wordt al wat lastiger" mijn bedenkingen al had gekregen, de "hier tegenop" had ik van een afstand bewonderd. En de foto "voor mij een maatje teveel" zou ik van het internet afgeplukt hebben. whoehahaha