Op safari 10 - 12 oktober deel 2

13 oktober 2019 - Makhado, Zuid-Afrika

Wat betekent nu zo'n dag safari. Ik neem je een dag mee.

04.45 uur gewekt worden door Cyrano, tijd om te toiletteren, tandjes poetsen, aankleden, kop koffie en op weg. Jas aan want het is nog koud. Bij de lodge zijn de neushoornvogels al bezig kabaal te maken en in de verte hoor je het lage gebrul van de leeuwen kilometers verder. De andere gasten zijn ook klaar, maar nog zeker niet wakker. In de jeep. Cyrano laat ons verse cheetasporen zien. Twee mannetjes die vannacht door ons kamp zijn gelopen. Op weg.

Vandaag naar het leeuwengedeelte, als we geluk hebben gaan we ze ook echt zien. Onderweg weinig tijd voor andere zaken, zebra's, gnoe's etc laten we links liggen. Wel even een stop voor de zonsopgang.

De leeuwen zitten in een apart gedeelte anders zouden enkele zeldzame soorten in het hoofdkamp snel opgevreten zijn. Verder ook voor onze veiligheid. Nog geen leeuw te zien. Wel een vers gevangen prooi, een zebra. Ze moeten in de buurt zijn. Een groep leeuwen van 2 mannetjes en 3 vrouwtjes. Het zijn wel meesters in het verstoppertje spelen. Het zal nog een hele toer worden ze te vinden. En dat blijkt we rijden de paden op en af en behalve een andere gevangen prooi zien we geen leeuwen. Twee prooien, vroeg ik Cyrano. Hij vertelde dat leeuwen opportunistische jagers zijn die wanneer ze de kans krijgen elke prooi grijpen om zo een voorraad te hebben. En veel last van aaseters hebben ze hier niet.

En dan is er opwinding via de mobilofoon, een leeuw is gesignaleerd, niet ver van de eerste prooi. Dus daarheen, een file van allerlei voertuigen die allemaal de leeuw willen zien, allemaal tegelijk mag niet slechts twee auto's op de plek tegelijkertijd. Wij zijn aan de beurt, gespannen wat zullen we zien. Nou bijna niets, helemaal in de verte een hoopje grijs bruin iets en dat is de leeuwin die heerlijk ligt te relaxen. Zoekplaatje, waar is de leeuw.

Na een tijd gekeken te hebben terug naar het kamp, ondertussen nog veel beesten gezien, Koedus, giraffen, zebra's, maar ja we waren er voor de leeuwen, misschien in het Krugerpark.

Terug in het tentenkamp krijgen we een copieus ontbijt, beginnend met een koud ontbijt; veel fruit, muffins, broodjes, vlees, kaas, yoghurt, al een heel ontbijt op zich. Zitten we nog na te genieten met een kop koffie komt de ranger met de vraag wat willen jullie voor the hot breakfast, eieren, bacon, worstjes, tomaat, champignons. Ja we laten ons niet kennen natuurlijk, zal wel meevallen met de hoeveelheden. Nou echt niet een compleet bord vol en dan komt de toast ook nog. Oke gaat ons lukken, hebben we genoeg tot aan het diner.

Hoezo lukken tot het diner, om 1 uur worden we geroepen voor de lunch, hamburger met friet. Wat worden we verwend. Na de lunch maar even een dutje doen.

Vier uur High Tea en daarna weer een safari.

En tijdens de safari krijgen we ook nog koffie en muffins in de morgen en in de avond een biertje en pinda's en andere nootjes.

Na de safari zijn we om 7 uur terug en jawel het driegangen diner staat alweer klaar. Als dit zo doorgaat vliegen de kilo's eraan.