Rotorua, the stinky city

9 november 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vandaag van de Bay of Isles naar Rotorua, zo'n 480 km oftewel 6 en een half uur rijden. Helaas moeten we door Auckland,wat een vreselijke stad voor touristen.

P1040483hoewel dit geen gekke skyline is

P1040500 en daarna weer dit uitzicht.

Wat we ons van vorige reis nog goed konden herinneren van Rotorua was de constante lucht van rotte eieren. Helaas kan ik jullie dit niet alten ruiken via de blog. Je went er in ieder geval niet aan.

Rotorua ligt noordelijk van het midden van het Noordereiland, 60 km ten zuiden van Tauranga en 105 km ten zuidoosten van Hamilton.

Het Rotoruameer is het grootste van een groep van 17 meren in het gebied, ontstaan in en rond de Rotoruacaldera . De stad Rotorua ligt aan de zuidelijke oever van het meer, in een gebied met zeer veel geothermische activiteit. Overal in de stad en wijde omgeving is dit te zien (en te ruiken) in de vorm van hete bronnen die een doordringende zwavellucht verspreiden. Er zijn enkele grote geisers, waarvan de Pohutugeiser in Whakarewarewa (mooi woord voor galgje), en de Lady Knoxgeiser in Wai-O-Tapu tot de bekendste behoren. Opmerkelijk zijn ook de modderbronnen, waaruit zwavelhoudende dampen onder permanent geborrel opstijgen. Op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld in het stadspark zijn dergelijke bronnen te vinden. In de omgeving van Rotorua liggen een aantal gebieden waar de warme minerale bronnen fel gekleurde poelen en terrassen gevormd hebben. De bekendste daarvan waren de Witte en Roze Terrassen, die verloren zijn gegaan tijdens een grote uitbarsting van de vulkaan Tarawera op 10 juni 1886. Deze uitbarsting kostte 120 mensen het leven. Ook nu nog bestaan dergelijke gebieden met gekleurde poelen en terrassen, waarvan Wai-O-Tapu, met de Champagnepoel, en Orakei Korako, met zijn silicaat-terrassen, de bekendste zijn.

skyline-rotorua_sunrise_sml

135 het eilandje wat in de afgelopen 6 jaar gegroeid is.

De geothermische activiteit in het gebied is het gevolg van het feit dat de stad in de buurt van het grensvlak van twee grote tektonische platen ligt, de Indo-Australische en de Pacifische. De Pacifische plaat wordt onder de Indo-Australische gedrukt en daardoor worden magmakamers gevormd, die aan de oppervlakte doorbreken in de vorm van vulkanische activiteit.

Dit alles betekent dat we twee nachten doorbrengen in de caldera van een werkende vulkaan, het is nu nog rustig maar voor hoelang nog. Dat de vulkaan nog steeds werkt kun je natuurlijk zien aan de geothermische activiteit maar ook aan een eilandje in het midden van het meer dat alleen maar groter wordt.

Vanmiddag nog naar het geothermisch park Te Puia geweest, dit park heeft thermische bronnen, een geiser etc. maar ook Maori cultuur. Veel te bezichtigen, modderpoelen die constant blup, blup zeggen, heetwaterbronnen, een geiser op regelmatige tijden. Over is de grond warm, soms zelfs heeft. Hitte van boven (de zon) en van onderen, de geothermische activiteit. Het park Te Puia is duidelijk gemoderniseerd en opgewaardeerd, alleen betekent dit automatisch dat ook de prijzen zijn opgewaardeerd en niet zo'n beetje ook. Die Kiwi's weten er wel een slaatje uit te slaan.

P1040519

P1040525

P1040515

P1040510

P1040514 - kopie

P1040505 - kopieMaori

P1040509

Morgen Hobbiton, waarschijnlijk in de regen, ook leuk (hoop ik)

3d250bd4ed4545c480eb568a8e13a40aHobbiton___Bag_End_resized_to_1000_lg

P.S. slechtste hotel tot nu toe, versleten,airco veel herrie en geen kou, koelkast veel stroom en geen kou, kamer benauwd, douche duidelijk aan renovatie toe en verder het hotel vol met luidruchtige, rochelende en snuivende Chinezen. Ach we redden het wel voor twee nachten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bart Haerkens:
    9 november 2019
    Ben je in te huren voor wat gastlessen AK Willy? Mooi verhaal en mooie foto's weer!
  2. Han Waalen:
    10 november 2019
    Willy, dit is een smulverhaal voor Bart. Dat zie je. Hij reageert meteen.
    Hebben jullie het hotel overleefd? Groeten aan Wilma.