Mission Beach - Airlie Beach

7 oktober 2013 - Whitsundayeilanden, Australië

Vandaag een transferdag, een dikke 500 km. rijden over een tweebaansweg met tich wegwerkzaamheden en waar je toch 100 mag en dat doen ze dus ook allemaal, ook de vrachtwagens.

Wilma ziet de eerste kangeroes, ik zie er ook wel een dikke twintig maar helaas als roadkill langs de weg. Aussie wuiven dit grote aantal weg met: "er zijn er toch genoeg".

We rijden weer door grote vlakten met sugercane, we zien de verschillende processen: van jong suikerriet, tot suikerriet net voor de oogst, toch geoogst suikerriet dat met een suger cane train (zo heet het, ik verzin het niet, trouwens zit hier niet een liedje in?) tot een verwerkingsfabriek.

Ook blijken er hier vaak bosbranden voor te komen, vorig jaar nog hele erge. Vele vlakten  zijn nog zwartgeblakerd. Ook begint er één vlak voor ons neus. Bushfires komen hier erg vaak voor, door bbq 's, achteloos weggeworpen sigaretten of gewoon door bliksem.

Ook hier komt de rode aarde weer veelvuldig tussen de rotsen door. Vlakbij zon stuk rode aarde is ook een parkeerplaats waar de chauffeurs gratis koffie krijgen om ze alert te houden, dit wordt verzorgd door plaatselijke pensionado's. Blijkbaar komen er veel ongelukken voor door vermoeidheid. Wel een goed idee, iets voor de V.O.S. (strabrechtgrapje).

Toch blijven de stranden mooi en de camping waar we nu zijn is ook prima alleen worden we belaagd door een witte kaketoe die noten vanuit de boom naar beneden gooit. We zijn maar verkast.

Morgen Whitsundays met zijn zilverwitte stranden. Met ons verder alles goed alleen gisteren flink verbrand.

30 graden en alleen maar zon, wat wil je.

1. Leenderd van der Deijl:
    7 oktober 2013
    Beste Willy en Wilma, het ziet er bijzonder interessant uit allemaal. Pas wel een beetje op voor die krokodillen. Persoonlijk zie ik ze ook liever dood dan levend. Dat idee van de gratis koffie door de VOS-sers spreekt mij wel aan. (Docenten die voor de klas in slaap vallen, levert ook gevaarlijke situaties op.) Dat kunnen we niet hebben.
    Hartelijke groet vanuit een herfstig Geldrop!
  2. William:
    7 oktober 2013
    Willy en Wilma zo te lezen en de mooie foto s te zien gaat alles goed. Dat jullie verkassen door een wit vogeltje. ( ha ha ) Willy ik zal het niet gebruiken. Groeten en nog heel veel plezier Fam. Vd Weijer.