Nog een keer geo-thermische zaken

11 november 2019 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Van Rotorua (en verlaten van het slechte hotel) naar Tongariro kom je door een extreem geo-thermisch gebied met vele plaatsen waar de overheid hier een slaatje uit wil slaan en nieuwe parken aanlegt om toeristen te trekken (en dat lukt natuurlijk. We zijn op tijd bij Wai-o-tapu want na ons stroomt het weer vol met bussen en campers, allemaal op zoek naar de lucht van rotte eieren, ook hier.

Wai-o-tapu is vele malen groter dan het gebied in Rotorua (en nog goedkoper ook). Het staat bekend om de Lady Knox Geyser die elke dag om 10.15 spuit, water en stoom tot 21 meter hoog (zegt de gids), maar wat deze niet zegt is dat deze geiser een beetje lui is en geholpen moet worden. Één van de medewerkers giet een bepaald goedje in de mond van de geiser en dan pas begint hij (of zij) te spuiten.

Wanneer we aankomen giet het pijpenstelen, dus na het kopen van de kaartjes (cards only) eerst maar koffie. En jawel de zon breekt door.

Het geheel bestaat uit 18 km2 en is volgens de gids het grootste aaneengesloten gebied met thermische activiteit binnen het Taupo Vulkanische Gebied. Het geheel is 160.000 geleden gevormd en bedekt met ingestorte kraters, hete water- en modderpoelen.

Deze thermische activiteit is een overblijfsel van de laatste grote uitbarsting van de supervulkaan Taupo. Deze laatste vulkaanuitbarsting van de Nieuw Zeelandse supervulkaan Taupo was zo´n 22.600 jaar geleden. De krachtige, explosieve en gewelddadige super eruptie had een vulkanische kracht index van VEI 8. Deze laatste vulkaanuitbarsting van de Nieuw Zeelandse supervulkaan was een van de meest explosieve en gewelddadige vulkaanuitbarstingen ter wereld. Tijdens deze krachtige eruptie kwam ruim elfhonderd kubieke kilometer hoeveelheden lava en as uit de supervulkaan. De VEI is een bepaalde schaal die vulkaanactiviteit meet:

VEI index schaal:

Vulkaanuitbarsting VEI4 is verwoestend,

Vulkaanuitbarsting VEI5 is vernietigend,

Vulkaanuitbarsting VEI6 is kolossaal,

Vulkaanuitbarsting VEI7 is super kolossaal en

Vulkaanuitbarsting VEI8 is mega kolossaal.

Er wordt ook wel gezegd hier in NZ dat een nieuwe uitbarsting van deze schaal het einde van de wereld zou betekenen.

Wat vinden we hier: modderpoelen:

P1040751

De Craters; deze zijn ontstaan omdat zurige dampen de grond hebben geërodeerd, zodanig dat de top instortte en zodoende een krater ontstond.

P1040771

Artist Palet; water wat langzaam over het terras loop verdampt en laat mineralen achter van verschillende kleuren.

P1040799

P1040798

Champagne pool; deze heetwaterpoel is 65 meter diep en heeft opstaande randen met water waarin kooldioxidebubbels omhoog komen, dus champagne.

P1040836

Primrose Terraces

P1040828

P1040818

De groene pool, de kleur ontstaat door een grote afzetting van mineralen. De kleur verandert met het zonlicht , maakt het helderder of juist matter.

P1040856

Oh ja de geiser.

075A6849

zo nog maar wat foto's

P1040837

P1040875 Lake Taupo, ook een meer in een Caldera van de bovengenoemde vulkaan.

En nu zijn we hier, morgen de hike van 19,5 km over de eerste vulkaan Mount Doom voor de liefhebbers van Lord of the Rings anders gewoon de Tongariro

de tweede heet de Rhoapehu.

P1040924

P1040914

Wanneer ik de hike overleef, morgen een verslag van de Tongariro Alpine Crossing.

1. Ans:
    12 november 2019
    Hier had Manoe wel bij willen zijn denk ik. Wie weet
    mooi die foto's met meerdere kleuren
  2. Bart Haerkens:
    17 november 2019
    Zo mooi!
    En ik ben trots op je dat je de VEI-index toelicht. Dit AK-SE heb je wat mij betreft gehaald met een dikke voldoende.
  3. Marjon:
    20 november 2019
    Mooie foto's weer Willy, vind dat groene vijvertje er erg giftig uitzien haha