Van Kaikoura via Akaroa en Lake Tekapo naar Mount Cook

26 november 2019 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

De laatste dagen hebben we beetje tegen onze gewoonte in enkel verblijfplekken voor slechts 1 dag (beter gezegd 1 nacht gehad). Daarom hier een samenvattend verhaal.

Akaroa is een prachtig plekje aan de oostkust, vlakbij Christchurch.

P1050845

We hebben een B&B op een French Farm Winery. Hoe werkt dit nu als je aankomt bij een B&B. Voorbeeld de French Farm Winery. De eerste indruk is goed, mooi gebouw. Bij de receptie keken ze een beetje raar. "Hebben jullie gereserveerd?".
Dan eerst maar lunch, was prima seafoodbasket. Met een wijntje erbij prima binnen te houden.

french-farm-winery-is

Dan naar de kamer, Allée Paul et Virgini, doe maar duur maar maak het dan ook waar. Deze was klein maar schoon en functioneel. De badkamer was schoon maar piepklein. Je kunt er je ..... niet keren. We kwamen er later achter dat we de enige gasten waren. Het ware wel gastvrij geweest als ze ons een grotere kamer hadden gegeven of in ieder geval aangeboden.

French-Farm-Winery-Virginie-Bedroom

Alle-Paul-et-Virginia-Bathroom

Het vervelendste vonden we dat de ingang van de B&B tevens de achteringang van het hotel was waar alle in- en uitvoer was. Het was een zooitje daar, verontschuldiging, we hebben pas een bruiloft gehad. Ja en, is dat mijn probleem?? We zouden een eigen gedeelte van de tuin hebben, nou dat was een gedeelte van diezelfde achteringang. Nog vervelender en eigenlijk helemaal niet kunnen vonden we dat het ontbijt werd aangeleverd rond 5 uur in de middag voor de volgende morgen. Dus geen vers brood, gekookt eitje, je moest zelf de koffie maken. Dit kan echt niet meer in 2019 en getuigt van weinig gastvrijheid. Wat een verschil met de B&B in Kaikoura. Jullie begrijpen dat mijn review op tripadvisor niet lovend was (eufemisme).

P1050863

P1050855

Dan van Akaroa de volgende dag naar Lake Tekapo. Eerste gedeelte van de route gaat door het minst interessante deel van NZ, plat, veel verkeer, weinig aan. Dit verandert wanneer we in de buurt van Lake Tekapo aankomen, bergachtig, golvend, meertjes etc. Wel weer wegwerkzaamheden en een chauffeur voor mijn neus die enorm aan het zwalken is, echt super gevaarlijk. Bij de eerstvolgende stop bij wegwerkzaamheden spreek ik hem aan. Het is ern Chinees die van vermoeidheid zijn ogen nauwelijks open kan houden. Ik overtuig hem dat dit echt niet kan, op de subtiele Van den Berg-manier. Zijn vriendin neemt het stuur over en dat gaat een stuk beter.

Lake Tekapo een bijzonder mooi en helder meer met een opvallende blauwe kleur. Deze wordt veroorzaakt door het zogenaamde 'rotsmeel': fijngemalen deeltjes die door de gletsjers aan de kop van het meer worden aangevoerd en in het smeltwater blijven zweven.

P1050931

P1050929 Lupinen, ingevoerd door twee Engelse dames die ze zo mooi vonden. Net als brem, je weet wel met gele bloempjes veel aanwezig maar niet inheems

P1050935

Tja

P1050976 In de avondzon

Vanwege de helderheid van het meer heeft de University of Canterbury er zelfs een observatorium neergezet op de top van Mount John.

En dat is nu precies de reden om hier heen te gaan. Het is hier de plek met het minste lichtvervuiling. Ik wil hier gaan stargazen. Eersr naar het hotel, prima de luxe, daar kan de vorige B&B een puntje aan zuigen. Helaas de stargazing die ik wil doen vol, alternatief 2 vol. Dan optie 3 dan maar. Ik zal er niet teveel woorden aan vuil maken. Grote fout is compleet waardeloos, had met een verrekijker meer gezien.

P1050983 stagazing; "maar je ziet bijna niets" klopt en dat was nu juist mijn probleem.

Samen naar het meer, het weer is prachtig. Ik laat de foto's spreken.

P1050908

P1050957

Vandaag richting Mount Cook, hoogste berg van NZ. Mount Cook (Maori: Aoraki, de berg die de wolken pakt), een berg op het Zuidereiland, is de hoogste berg (3.724 meter) van Nieuw-Zeeland. Hij is genoemd naar de Engelse zeevaarder James Cook, die Nieuw-Zeeland voor Groot-Brittannië heeft ontdekt.
Mount Cook ligt in het Nationaal park Aoraki/Mount Cook, dat in 1953 werd geopend en dat samen met het Nationaal park Westland Tai Poutini, het Nationaal park Mount Aspiring en het Nationaal park Fiordland een van de UNESCO World Heritage Sites is. Het park bevat meer dan 140 bergtoppen hoger dan 2000 meter en 72 gletsjers, die 40 procent (700 vierkante kilometer) van het park bedekken.

Mount Cook bestaat uit drie toppen de Lage top, Middelste top en Hoge top. De Tasmangletsjer ligt ten oosten en de Hookergletsjer ten westen.

P1060056

P1060038

P1060083

P1060102

P1060095 mooi hè

Mount Cook Village (ook bekend als The Hermitage) is een toeristisch centrum en het basiskamp van de berg. Het ligt 7 km van de Tasmangletsjer en 12 km ten zuiden van Mount Cook. En daar zijn wij nu. Prachtige tocht erheen. En ook hier zeggen de foto's meer dan ik kan zeggen. Er staat hier een vlag van Nieuw Zeeland maar deze kunnen ze net als in heel veel plaatsen in NZ best vervangen of in ieder geval combineren met de Chinese vlag; 80 van de gasten hier zijn Chinees.

P1060098 ons uitzicht nu

Morgen Wanaka

1. Nothando:
    26 november 2019
    Hi Willy and Wilma.
    It is so lovely to see your pics, in the beautiful places of New Zealand. Your stories are so amazing. Looking forward to read more about your adventures.