Daintree NP

3 oktober 2013 - Daintree, Australië

Zoals al gezegd, we gaan vandaag het tropisch oerwoud in. Wel een relaxte dag, half 11 vertrekken, het is vlakbij. Op naar Daintree Village en dan de Ferry over. Niet te dicht bij de oever, de zoutwaterkrokodillen liggen op de loer. En deze exemplaren kunnen tot wel 8 meter worden. Ik zie niks maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen. Over een smalle weg door de jungle waar de begroeiing soms zo dicht is dat het lijkt alsof je door een tunnel rijdt. De natuur probeert zijn plaats terug te winnen. Over een steeds smaller wordend weggetje op na Jindalba, waar ze een soort van onderzoekscentrum hebben dat de tropische jungle, flora en fauna bestudeert. De boardwalk gaat soms wel tot 10 meter hoog, de 35 meter hoge uitkijktoren kijkt over de jungle uit.Alles wordt met een boekje en koptelefoon goed uitgelegd, erg interessant allemaal. Allerlei weetjes (Bart voor jou), zoals dat de Amazonejungle slechts 7 miljoen jaar oud is maar Daintree 110 - 200 miljoen, hoezo promotie van je eigen gebied.

Verderop een prachtig stuk strand waar de jungle letterlijk in de zee uitkomt, daartussen prachtige stranden met uitnodigend water om daar te gaan zwemmen. Alleen is dat niet verstandig vanwege de aanwezige zoutwaterkrokodillen maar vooral vanwege de stingers, een giftige kwal die een volwassen man in 2 minuten kan doden. Ze eggen hier dat het nog niet de tijd vaan het jaar is maar we zullen het risico maar niet nemen. Misschien zijn ze wel te vroeg.

Op de terugweg daar is ie dan onze eerste croc, een kleintje maar ook die tellen mee. Terug naar de camping, happy hour en morgen naar the Great Barrier Reef, houdoe.

1. Broertje:
    4 oktober 2013
    Tja... Tis een echt inkopper maar als ik zo de fotos kijk is de eerste Stinger al gesignaleerd